ליאת עיואן עושה זאת שנית. לפני כשנתיים התפרסמה מעצבת האופנה הכפר סבאית כשעמדה מאחורי המיזם החברתיWear it – Share it! , בשיתוף עמותת ויצ"ו ורשת האופנה תמנון, לרגל יום האישה הבינלאומי. אז חשפו נשים מפורסמות כמו מיכל צפיר, עדן בן זקן, דפני ליף ואחרות תמונה שלהן לבושות בחולצות של עיואן, המעוטרות בכיתובים מעצימי נשים, וההכנסות ממכירת החולצות שימשו לתמיכה בפרויקטים לטיפול בנשים בסיכון וקידום מעמד האישה, המופעלים על ידי ויצ"ו. בסוף החודש משיקה עיואן פרויקט אופנה חדש עם מסר חברתי, והפעם כזה שיעזור בגיוס תרומות לבעלי החיים, דרך עמותת תנו לחיות לחיות. איך בדיוק? באמצעות סטים תואמים של פרטי לבוש, אחד לבעלים והשני לחיית המחמד. שמעתם נכון.
"מדובר בפרויקט חדש שלי, בשיתוף עמותת תנו לחיות לחיות, שם גיליתי אנשים מדהימים, מטריפים ממש, שמאוד אהבו את הרעיון", מספרת עיואן, "הפרויקט הוא למעשה תרומה להצלת הכלבים והחתולים, והרעיון הוא שאנשים יפתחו את הראש ויבואו ממקום של כיף. הפרויקט הזה מחבר בין תרומה לבעלי החיים לבין אופנה ולייף סטייל. המטרה של הפרויקט היא לגייס כסף לעמותה דרך מכירת החולצות, וכל זה דרך אמירה אופנתית וחברתית עם נימה אישית. מדובר בממש סטים של חולצות, טווין סטים, שזה בעצם שתי חולצות שמתכתבות אחת עם השנייה, אחת לבן אדם ואחת לכלב".
מה למשל?
"למשל חולצה לכלב שעליה רשום 'ההורים שלי הכי בעולם', ועל החולצה של הבעלים כתוב 'אל תגלו לו שהוא מאומץ'. או חולצה לבעלים שעליה כתוב 'איך אומרים איך באנגלית?', ועל החולצה של הכלב כתוב 'האו'. הכל ממש אופנתי ומאוד הומוריסטי ומדליק, וזה הרעיון. אני גם מלבישה את הכלבים שלי הפרטיים בעיצובים שלי, והם היו ההשראה לפרויקט הזה. יש לנו, ולכל בני הבית, חולצות תואמות עם כיתובים מיוחדים, חלקם בכלל לא הוכנסו לפרויקט, כמו 'הילדים של אמא'. כל הפרויקט הזה התחיל מהאהבה האישית שלי לכלבים, ולמרות שאין לי חתולים הסטים מיועדים לכל בעלי החיים".
גדלת עם כלבים?
"לא. בבית שלי לא היו כלבים או חתולים. אמא שלי אוהבת בעלי חיים, אבל לא הסכימה שיהיו לנו בעלי חיים בבית. עכשיו אני מכפרת על זה. בשנתיים האחרונות הוספתי עוד כלב למשפחה ועכשיו יש לנו בבית שלושה כלבים, שלושה כלבי שיצ'ו, דיטו, ליידי ויוני, כלבה שאומצה לפני שנה והיא עם עין אחת".
היא מספרת שפנתה עם הרעיון לעמותה לפני כשנה. "מאז זה לקח זמן כי יש לוגיסטיקה וייצור של החולצות, וגם בגלל הזמינות של העמותה", היא אומרת, "זו עמותה שיש לה הרבה פרויקטים ועשייה, והם מאוד עסוקים. זו עמותה שמחפשת ומוצאת לכל בעלי החיים בית חם אצלם במחסה, או בבתים מאמצים. חוץ מזה, בגלל שאני עושה הכל לבד, מהייצור ועד השיווק, יצירת הקשרים ובניית הרעיון, זה לוקח זמן. בסוף העמותה מקבלת את התוצאה, את התרומות. לא כל ההכנסות מהחולצות יגיעו לתרומה, כי מהרווחים צריך לנכות את עלויות הייצור והלוגיסטיקה. במיוחד בגלל שהכל אצלי תוצרת כחול לבן ואני עושה הכל פה בארץ, כולל שקיות עם הלוגו. בהקשר הזה חשוב לי לציין את ארז בעלי המדהים ואת הילדים שלי, שתמכו בי וסייעו לי בכל דרך ובכל הכוח. הם ממש התלהבו והלהיבו גם אותי. חוץ מזה שלקחתי משרד יחסי ציבור, יפעת כפרי מפורוורד, ויש סביבי אנשים מדהימים כמו צלמים, מפיקים ובעצם כל מי שלקח חלק בפרויקט הענק והמטורף הזה. אני מאמינה שזה יעשה באז מטורף".
עברו שנתיים מאז הפרויקט האחרון, למה לקח כל כך הרבה זמן?
"היו לי כמה רעיונות שחשבתי עליהם בשנתיים האלה עד לפרויקט הזה, אבל חלקם לא יצאו לפועל או שבינתיים מוקפאים. לוקח זמן לעבד וליצור רעיון חדש ושלם. היה לי פרויקט שכמעט יצא לפועל, כשפניתי לאיזה מותג עם רעיון של חולצות שקשור לדימוי גוף. רציתי לעשות להם ליין מעצים עבור נערות בולמיות ואנורקסיות אבל בסוף הם לא עשו את זה איתי אלא לקחו את הרעיון שלי ועשו את זה לבד, קצת שונה ממה שדיברנו. בקיצור, לקחו את הרעיון. לגבי שאר הרעיונות שיש לי, אני לא אחשוף אותם כי יש סיכוי סביר שאולי אעשה אחד או יותר מהם".
עיואן (43) החלה את קריירת עיצוב האופנה שלה לפני 15 שנים, פתחה וסגרה חנות שמכרה את העיצובים שלה במרכז כפר סבא וכיום משלבת קריירה מהבית עם גידול ילדיה (לויאל 20, ליאון 17, לוריאן 13). בשנה האחרונה סיימה לימודי אדריכלות ועיצוב פנים באורט קריירה. לדבריה, העובדה שלא למדה עיצוב אופנה ובכל זאת בחרה ללכת אחר הלב והתשוקה, הם חלק מהקסם של העשייה שלה. "במשך כל השנים האלו שניסיתי דברים אחרים, לא הפסקתי לעצב בגדים ועיצבתי ולבשתי בגדים שאני אוהבת", היא מספרת, "זה תחום שבא אצלי מהבית. גם אמא וגם סבתא היו תופרות. ההחלטה להפוך את זה לעסק היתה אחרי שעיצבתי שמלת חתונה לחברה טובה, רז כהן, ומאז זה התחיל לרוץ".
הרבה אושיות מפורסמות הסכימו להצטלם עם החולצות.
"נכון יש המון. אורנה בנאי האגדית, שמיד נרתמת לכל דבר שקשור לבעלי חיים. ויש גם את יהודה לוי, שלומית מלכה, מיכל ינאי, מוקי, מיקי מוכתר, הילה קורח, דינה סנדרסון ועוד. גם מירי נבו והשרה מירי רגב, שהן לא בעלים של כלבים אלא של חתולים, מאוד התלהבו ורצו לקחת חלק בפרויקט. זה ממש רץ ויש מלא סלבס. זה הולך להופיע בכל מדיה אפשרית, ברשתות החברתית ועוד. הפרויקט עולה לאוויר רק בסוף נובמבר, עם השקה בכל מדיה אפשרית בעוד שבועיים. אנחנו שוקלים לעשות אירוע מיוחד אבל טרם החלטנו סופית, אולי איזשהו אירוע בדיזנגוף סנטר ושכולם יגיעו עם בעלי החיים".
הרעיון הזה של חולצות תואמות לבעלים ולכלב כבר נוסה בהצלחה מעבר לים, כשאושיות רשת כמו פריס הילטון מככבות עם חולצות לבעלי חיים מעוטרות בכיתובים הומוריסטיים. אבל במקרה הייחודי של עיואן, מדובר בפרויקט שמטרתו לגייס כספים עבור עמותה שמטפלת בבעלי חיים, ובכך היא מנצחת כל טרנד אופנתי או גימיק בר חלוף.
עם הפנים לאמריקה?
"חולצות כאלו בשפה האנגלית יש וראיתי, אבל זה לא יצא כמו שאני עושה, כפרויקט אחד גדול. אגב, אנחנו בדרך לארצות הברית עם הפרויקט הזה של הסטים, כולל כיתובים שמתאימים לא רק לכלבים אלא גם לחתולים. הסלוגנים יהיו באנגלית כמובן והכל יעבור הגהה לשונית ובדיקה של קופירייטר, כי בפרויקט הקודם שעשיתי עם ויצ"ו היתה פאדיחה. עשינו קולקציית חולצות באנגלית עבור כנס נשים של ויצ"ו מכל העולם שעברו את הקופירייטר של ויצ"ו שכנראה עשה טעות כתיב. 2,000 ומשהו חולצות הלכו לתרומה למועדון בויצ"ו".
איפה אפשר יהיה להשיג את החולצות?
"גייסתי את רשת 'גג לחיות' בבעלות גדי עידן, שהוא בן אדם מהמם והוא בעלים גם של תשע חברות שונות של מוצרים ומזון לבעלי חיים, עם משלוחים ופריסה ארצית, ובכל אלו אני אהיה ושם אפשר יהיה לקנות את החולצות. חוץ מזה, יהיה ניתן לקנות את החולצות האלו גם באתר שלי וגם באתר של תנו לחיות לחיות וגם באתר של גג לחיות".
ואיך התגובות לפרויקט בינתיים?
"התגובות הן וואו. ממש היסטרי. כל מי שנחשף אליו התלהב ואני לא מפסיקה להתרגש מזה. מבחינתי זה כיף גדול, כי אתה שם את החיים שלך ואת כל המשאבים שלך, ואפילו כפניתי לבנק הפועלים מנהלת הבנק שלי מאוד עזרה לי כשהמליצה על הלוואה לעסקים קטנים. ההון הפרטי שלי לא הספיק והייתי צריכה עוד הרבה כסף לפרויקט הזה כי אני עושה הכל לבד".
ומה הציפיות?
"אנחנו בפריסה ארצית ואנחנו ויראליים ואנחנו ממש רוצים להגיע לכולם, לכל המשפחה, לילדים שיש להם כלב או חתול, לכל אוהבי בעלי החיים שרוצים משהו שיש לו אמירה שהיא גם אופנתית. כל הרעיון של הפרויקט הזה הוא שהכלב הוא עוד ילד במשפחה. ככה אני מתייחסת לכלבים שלנו וזה ככה אצל כל מי שאוהב בעלי חיים. וזה בדיוק זה, להלביש את הכלבים והחתולים בבגדים שיש בהם אמירה".
תגובות