גיא מוזס עם המדליה ודגל ישראל, צילום פרטי
גיא מוזס עם המדליה ודגל ישראל, צילום פרטי

עלה על הפודיום עם סיכת החטופים: "ברגע שגיא נכנס לספורט הכל השתנה"

סיפורו המיוחד של גיא מוזס, נער על הרצף האוטיסטי, שקם כל בוקר להתאמן, זוכה במדליות, ויתגייס לצה"ל. אביו: "היה לו חשוב לעלות על הפודיום בשבדיה עם סיכת החטופים ודגל ישראל"

פורסם בתאריך: 5.7.24 07:34

תנו הרבה כבוד לגיא מוזס, בן 19 וחצי מכפר סבא, המאובחן על הספקטרום האוטיסטי, שזכה לאחרונה בשתי מדליות, כסף וארד, באליפות אירופה באתלטיקה של ארגון וירטוס העולמי, שהתקיימה בשבדיה.

גיא סיים לאחרונה את לימודיו בתיכון גלילי בכפר סבא במסגרת כיתת תקשורת ובקרוב הוא יתגייס לצבא במסגרת תכנית "תתקדמו". הוריו, אודי ועטרת, הם אנשי חינוך ומלווים את גיא בדרכו המאתגרת מגיל צעיר.

גיא אובחן על הרצף האוטיסטי בגיל 4 וחצי. אביו אודי מספר על הקשיים והאתגרים: "הקשיים של ההורים הם הכוונה ותמיכה מהמערכת והסביבה. גיא אובחן לפני 15 שנים כמעט שבמונחים של ישראל זה יובלות אחורה, בוודאי בתחום של הרווחה, הטיפול והתמיכה הנפשית. בהמשך עברנו לכפר סבא כדי שהטיפולים, המסגרת, ההכלה והקהילה יוכלו להתאים עבור גיא וצדקנו. זאת המון התעסקות מול מערכות בירוקרטיות. היום זה כבר סיפור אחר לגמרי. היום יש יותר הבנה, הכלה, עזרה' וגם בכפר סבא יש הרבה משפחות עם צרכים מיוחדות, יש יותר התאגדויות של הורים גם במישור הארצי עם ארגון של פעילויות ומפגשים ויש כמובן את ההיבט של הספורט".

אודי וגיא מוזס עם איריס חריש. צילום פרטי

אודי וגיא מוזס עם איריס חריש. צילום פרטי

אודי, ספר לנו ממתי גיא עוסק באתלטיקה ואיך זה שינה את חייו?

"גיא התחיל לרוץ בגיל 12, נכנס לעמותה שנקראת "איתן כל אחד יכול" והיה בין הראשונים בה. זאת עמותה שעושה אימונים לאנשים עם צרכים מיוחדים וככה מקדמת אותם. רק בשביל להבין, עד גיל 10 הוא היה עדיין הולך ונופל. הספורט ייצב אותו מבחינה גופנית, דימוי עצמי, תעסוקה, עניין ומנטלית. יש לו דברים לשאוף אליהם וכישלונות ללמוד מהם ולהתפתח. ברגע שהוא נכנס לספורט הכל השתנה. גם הפנימיות שלו. הוא נהיה יותר רגוע. חשוב לי לציין את המאמנת שלו בעמותה, ניצן מירון, שמלווה אותו מגיל 12 ואת איריס חריש, המאמנת של וירטוס ישראל למקצועות האתלטיקה. גיא מתאמן לפי תכנית אימונים הדוקה שמותאמת לצרכיו ולאופיו. איריס בנתה תכנית אימונים ייחודית אשר מותאמת לגיא ודורשת מקצועיות רבה וחשיבה מחוץ לקופסה והרבה הכלה. השילוב בין האימונים עם ניצן ותכנית העבודה של איריס עובד בצורה נהדרת".

בעבר התחרה גיא גם במסגרת תחרויות של ספיישל אולימפיקס ובשלוש השנים האחרונות הוא מתמודד בתחרויות בינלאומיות של ארגון וירטוס, ארגון ספורט עולמי תחרותי הישגי המקיים תחרויות ספורט לאנשים עם צרכים מיוחדים.

גיא מוזס על הפודיום בשבדיה, צילום פרטי

גיא מוזס על הפודיום בשבדיה, צילום פרטי

לפני 3 שנים השתתף גיא באליפות אירופה בקרקוב, בשנה שעברה באליפות העולם בצרפת וכאמור עכשיו שוב באליפות אירופה בשבדיה. בתחרות השנה התחרו ספורטאים מ-13 מדינות מאירופה, כאשר את ישראל ייצג רק גיא ואליו הצטרפו אביו אודי והמאמנת איריס חריש. גיא התחרה בשני מקצים: בריצת 800 מטר זכה במדליית ארד ובריצת 1,500 מטרים זכה במדליית כסף.

"צריך להבין כי למרות שמדובר באנשים עם צרכים מיוחדים מדובר בספורטאי על", אומר אודי. "אצל רובם זה מה שהם עושים בחיים וזה מה שמחזיק אותם. זאת לא הייתה הפתעה שגיא זכה במדליות כי הוא כבר זכה בשתי מדליות כסף באליפות העולם בשנה שעברה בצרפת למרחקים 1,500 ו- 3,000 מטר. צריך להבין את ההישג האמיתי של גיא. נער על הרצף שקם כל יום בחמש בבוקר כדי לרוץ כמה קילומטרים, אם זה בגשם ובקור בחורף או בחום בקיץ ולא מוותר לעצמו. זה נותן כוח והשראה לאנשים אחרים שאומרים שאם גיא יכול כל אחד יכול".

איך היה בשבילו לעמוד על הפודיום עם סיכת החטופים?

"זה היה מרגש מאוד בשבילנו. אנחנו מכירים משפחות של חטופים והיה לו כל כך חשוב לזכות במדליה כדי לעלות על הפודיום, דווקא בשבדיה, עם סיכת החטופים ודגל ישראל, להוכיח לעצמו ושזה ייתן תהודה. צריך לציין שלא הרגשנו בשום אנטישמיות בכל שהותנו בשבדיה. אנחנו יודעים שהיו אצלנו שומרים סמויים מטעם השגרירות באצטדיון, אבל לא ראינו אותם. היינו צריכים רק לעדכן כשיוצאים וכשחוזרים ורק באצטדיון גיא היה עם מדי ישראל".

מה השאיפות של גיא להמשך?

"גיא סיים השנה את מכינת ביחד, מכינה קדם צבאית המשלבת בין נוער בסיכון לבין נוער על הרצף האוטיסטי. הוא אמור להתגייס לצבא בחודש אפריל הבא דרך פרויקט תתקדמו, פרויקט לגיוס נערים על הרצף לתפקידים משמעותיים. המטרה היא שהוא ישרת כמדריך בחדר כושר עם הטבה של ספורטאי מצטיין שיאפשר לו להתאמן ולהתחרות. היום צה"ל הוא המעסיק הכי גדול בעולם לאנשים אוטיסטים. יש בצה"ל 600 אנשים על הרצף שמשרתים שירות מלא, לא כהתנדבות. בהמשך יש לגיא תחרויות שהוא שואף להגיע אליהן כמו אליפות אירופה בטורקיה עוד שנתיים, אולימפיאדת ספיישל אולימפיקס בעוד שלוש שנים בצ'ילה ואליפות עולם במצרים בעוד שלוש שנים, שאנחנו מקווים שעד אז האווירה תשתנה והוא יוכל להשתתף בה. תוך כדי כך יש תחרויות באולמות שאנחנו מקווים שישתתף".

 

 

 

 

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר