לאחר מחלוקות, פניות ומכתבים, אושר הסכם הגג של כפר סבא אתמול (רביעי) במועצת העיר והוא מכיל בתוכו תכניות בנייה, פיתוח תשתיות ותחבורה שישנו את פניה של העיר. לאחר דיון שארך כשעתיים וחצי ולעיתים היה סוער, אושר ההסכם, שאמור להיחתם מול המדינה. ההסכם אושר במועצת העיר ברוב של 11 חברי מועצה לעומת 7 חברי מועצה שהתנגדו.
במרכז התכנית מצויה הקמת שכונת "קריית הצעירים" בצפון מזרח העיר (תמ"ל 1088) יחד עם רשות מקרקעי ישראל. מדובר בשכונת מגורים חדשה הצפויה לכלול כ-3,232 יחידות דיור עם מעונות סטודנטים ודיור מוגן לגיל השלישי, לצד היקף של עשרות אלפי מ"ר לתעסוקה ומסחר. במסגרת התוכנית, התחייבה העירייה לשים דגש על דיור בר השגה לזוגות הצעירים במחיר מופחת ובהנחה של עד מיליון שקלים, ודירות שיופנו לשכירות ארוכת טווח במחיר מפוקח ומסובסד על ידי חברת 'דירה להשכיר'. השכונה תיבנה על בסיס שמירה על השטחים הירוקים, הקמת טיילת עירונית ירוקה, שימור יער קפלן ועוד.
לצד הקמת שכונת "קריית הצעירים", ישודרגו, במסגרת התוכנית הכוללת, השכונות הוותיקות בעיר שבראשן שכונת יוספטל. בזכות הפרויקט תקודם תכנית התחדשות של כ-960 יחידיות דיור קיימות בשכונה, באמצעות תכנית להתחדשות של שכונה שלמה בעיר. התוכנית השלישית היא תכנית האצטדיון, במסגרתם תוקם שכונה חדשה עם 550 יחידות דיור.
במסגרת ההסכם, משרד התחבורה יהיה זה אשר יתכנן ויבצע את התשתיות התחבורתיות ברחבי העיר, מחוצה לה ובשכונות החדשות שיוקמו בכפר סבא. במסגרת הפרויקט יוקם כביש 541 – כביש רוחב צפוני לעיר, על בסיס תוואי כביש 5503, שישמש כציר תנועה מרכזי של ערי השרון ויקשר את כפר סבא מכביש 6 ומחלף אייל דרך כביש עוקף ניר אליהו בשלב הראשון. בשלב השני יבוצע חיבור ישיר לכביש 4 וממנו לכביש עוקף רעננה עד מרכז התחבורה הציבורית במתחם שפיים על כביש 20, נתיבי איילון. בנוסף, יורחב כביש 5504, המוביל לאזור התעשייה המזרחי קדמת השלום, עד למחלף אייל. זאת בנוסף לחיבור השכונות המזרחיות לצומת חדש שיוקם בכביש 55, סמוך לנווה ימין, אשר יהווה כניסה דרומית חדשה לעיר, והקמת כניסה צפונית חדשה עם חיבור דרך המוביל לכביש 541 המתוכנן.
פרויקט הצעירים כולל הקמת מסלולים ונתיבי העדפה לתחבורה ציבורית בעיר ובטבעת הכבישים ההיקפית (בין היתר בכביש 541 המתוכנן), כמו גם הקמה של ארבעה מסופי תחבורה ציבורית לאוטובוסים חשמליים בתוך העיר.
לאחר שלפני מספר חודשים בוטל הנת"צ (נתיב תחבורה ציבורית) ברחוב ויצמן, אושרו לביצוע פרויקטים של נת"צ בדרך השרון לכיוון רעננה, במקטע הדרומי של רחוב טשרניחובסקי מהכניסה לעיר ועד לבית החולים מאיר. בנוסף, אושרו לתכנון נת"צ בדרך הפועל-התעש, בדרך השרון לכיוון הוד השרון ובציר טשרניחובסקי עד לבית ברל. בשלב הבא מתכוננים גם מסלולי תחבורה ציבורית לאורך ציר בן יהודה-מנחם בגין ובכבישים העוקפים, דוגמת כביש 541.
לצד קידום מסלולי ונתיבי תחבורה ציבורית, מתוכננים גם ארבעה מסופי תחבורה ציבורית לאוטובוסים חשמליים: באזור התעשייה קדמת השלום, לרבות תחנת נוסעים לשירות האזור, בפארק התעסוקה המוביל/אצטדיון, באזור התעסוקה עתיר ידע כולל תחנת נוסעים ובצפון מערב העיר. לצד קידום התחבורה בת קיימא, כולל הפרויקט גם את רישות העיר בשבילי אופניים, בתקצוב של 25 מיליון שקלים ממשרד התחבורה. זאת לצד פיתוח עירוני של הרשת הירוקה, כחלק ממדיניות עירונית לקידום אורח חיים בריא, הליכה ורכיבה באופניים בשבילים סדורים ובטוחים.
התכנית כוללת גם את שדרוג האצטדיון העירוני בעלות כוללת של עשרות מילוני שקלים. על פי התוכנית, ייבנה יציע חדש ובו כ-10,000 מקומות ישיבה. לצידו יוקמו עוד 2 מגרשי אימונים לקבוצות הנערים, חניון ציבורי ומגרשי אימונים גם לקבוצות הכדורסל. בעבר דובר על בניית אצטדיון חדש, עתה, מדובר על שדרוג האצטדיון הקיים.
ראש העירייה, רפי סער, אמר בתום השישיבה אתמול: "היום זה אחד הימים החשובים בתולדות כפר סבא. התכנית שאישרנו הערב במועצת העתיד היא בשורה אמיתית לתושבי כפר סבא ואני נרגש מאוד מאישור התוכנית. פרויקט הצעירים הוא פרויקט שתוכנן בקפידה, וכזה שיאפשר לצעירי העיר להישאר לגור בכפר סבא במחיר שפוי. לראשונה, אנו מציגים הסכם משולב עם משרד התחבורה ורשות מקרקעי ישראל להקמת תשתיות תחבורתיות מקיפות ונרחבות למען רווחת וטובת כלל תושבינו. בזכות פרויקט הצעירים תתאפשר התחדשות עירונית בשכונת יוספטל בפרט, ושדרוג השכונות הוותיקות בכלל. הפרויקט ישדרג גם את אזורי התעסוקה של כפר סבא וישמשו עוגן כלכלי לעיר כפר סבא לעשורים הקרובים. פרויקט הצעירים גם יזניק את מערכת החינוך בכפר סבא לשיאים חדשים וישפר באופן ניכר את ההשקעה העירונית פר תושב בכל תחומי החיים. העתיד החדש והמבטיח של כפר סבא מתחיל הערב".
מאידך, בקרב חברי וחברות האופוזיציה נשמעה ביקורת קשה על אישור התכנית. חברת המועצה ד"ר אסנת ספורטה, המתמודדת על ראשות העירייה, אמרה: "לא מדובר בקריית צעירים אלא בפרויקט מגדלים. זו עוד פעולת יח"צ יקרה של רפי סער, ארבעה חודשים לפני הבחירות. כהרגלו, הוא שולף מהמותן סיסמאות ריקות מתוכן, והפעם תכנית שכולה אחיזת עיניים שתחמיר את משבר הדיור בכפר סבא. היא תביא לעיר משקיעים עם כיסים עמוקים שירכשו את הדירות במחירים גבוהים. הם יעלו את מחירי השכירויות כך שהזוגות הצעירים שלנו לא יוכלו להשכיר בעיר אפילו דירה בת שני חדרים".
חברת המועצה עו"ד עדי לוי סקופ, המתמודדת גם היא לראשות העירייה, אמרה: "הבחירה להעלות לדיון נושא כה דרמטי לעתידה של העיר בעשורים הקרובים, כאשר הוא שנוי במחלוקת ונתון תחת ביקורת קשה מאוד, וזאת בעיתוי של ארבעה חודשים בלבד לפני הבחירות, אינו ראוי ונגוע בשיקולים פוליטיים ושיקולים זרים. יש בהסכם בעייתיות רבה בהיבטים כלכליים, תחבורתיים ועוד, הוא מרובה התניות ורב בו הנסתר על הגלוי. ההסכם מיטיב עם המדינה ומשחרר אותה מאחריות, שעה שהעיר תהיה כבולה בהסכם גם במקרה של הפרות ומשופעת במגדלי ענק. כפר סבא תשנה פניה לעד. לא לכך פיללנו ויש להצר על אישור ההסכם".
חברת המועצה הדר לביא, המתמודדת גם היא לראשות העירייה, אמרה: "תכנית המגדלים שאושרה הערב במחטף היא חלק מתכנית כוללת של רפי סער להוספת 30,000 יחידות דיור בעיר. מדובר בהכפלת אוכלוסיית העיר תוך שנים ספורות והעמסת 60,000 רכבים נוספים על הכבישים שלנו. תכנית המגדלים תשנה את אופייה של העיר מקצה לקצה, כל זאת, מבלי שניתן מענה אמיתי לנושא התשתיות העירוניות, חרף הבטחותיו של ראש העירייה בנושא. מדובר בהסכם מסוכן ולא מבושל שהועבר במחטף ערב בחירות. אנחנו נמשיך להיאבק בכל הכלים נגד תכנית המגדלים המסוכנת".
בסיעת מרצ, שהצביעה בעד ההסכם, התגאו בשינויים שהצליחו להכניס בה. חברת המועצה פליאה קטנר, יו"ר הסיעה: "חברי מרצ כפר סבא התנו את הסכם הגג בהכנסת סעיפים המשפרים תחבורתית את חיי התושבים בעיר ושומרים עליה, כחלק מהחזון שלנו לתחבורה בת קיימא. כך למשל: התחייבות לתחנת הרכבת על המסילה המזרחית בתוך 5 שנים, לו"ז לסלילת הנת"צים בתוך 8 שנים, פירוט שבילי אופניים כפי שהופיע במכתב מנכ"ל לסיעת מרצ, תחילה עבודות התחבורה ופיתוח העסקים, לאחר מכן מגורים". קובי פדוה חבר מועצה מטעם מרצ ויו"ר ועדת התחבורה: "מרצ תתמוך רק בהסכם שיהיה טוב להמשך פיתוחה של העיר ויהיה בר קיימא כלכלית, תחבורתית וסביבתית. נוספו התניות להסכם שללא מימושן ההסכם אינו תקף".
הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לאחר שלפני מספר חודשים בוטל הנת"צ (נתיב תחבורה ציבורית) ברחוב ויצמן, אושרו לביצוע פרויקטים של נת"צ בדרך השרון לכיוון רעננה, במקטע הדרומי של רחוב טשרניחובסקי מהכניסה לעיר ועד לבית החולים מאיר. בנוסף, אושרו לתכנון נת"צ בדרך הפועל-התעש, בדרך השרון לכיוון הוד השרון ובציר טשרניחובסקי עד לבית ברל. בשלב הבא מתכוננים גם מסלולי תחבורה ציבורית לאורך ציר בן יהודה-מנחם בגין ובכבישים העוקפים, דוגמת כביש 541.
לצד קידום מסלולי ונתיבי תחבורה ציבורית, מתוכננים גם ארבעה מסופי תחבורה ציבורית לאוטובוסים חשמליים: באזור התעשייה קדמת השלום, לרבות תחנת נוסעים לשירות האזור, בפארק התעסוקה המוביל/אצטדיון, באזור התעסוקה עתיר ידע כולל תחנת נוסעים ובצפון מערב העיר. לצד קידום התחבורה בת קיימא, כולל הפרויקט גם את רישות העיר בשבילי אופניים, בתקצוב של 25 מיליון שקלים ממשרד התחבורה. זאת לצד פיתוח עירוני של הרשת הירוקה, כחלק ממדיניות עירונית לקידום אורח חיים בריא, הליכה ורכיבה באופניים בשבילים סדורים ובטוחים.
התכנית כוללת גם את שדרוג האצטדיון העירוני בעלות כוללת של עשרות מילוני שקלים. על פי התוכנית, ייבנה יציע חדש ובו כ-10,000 מקומות ישיבה. לצידו יוקמו עוד 2 מגרשי אימונים לקבוצות הנערים, חניון ציבורי ומגרשי אימונים גם לקבוצות הכדורסל. בעבר דובר על בניית אצטדיון חדש, עתה, מדובר על שדרוג האצטדיון הקיים.
ראש העירייה, רפי סער, אמר בתום השישיבה אתמול: "היום זה אחד הימים החשובים בתולדות כפר סבא. התכנית שאישרנו הערב במועצת העתיד היא בשורה אמיתית לתושבי כפר סבא ואני נרגש מאוד מאישור התוכנית. פרויקט הצעירים הוא פרויקט שתוכנן בקפידה, וכזה שיאפשר לצעירי העיר להישאר לגור בכפר סבא במחיר שפוי. לראשונה, אנו מציגים הסכם משולב עם משרד התחבורה ורשות מקרקעי ישראל להקמת תשתיות תחבורתיות מקיפות ונרחבות למען רווחת וטובת כלל תושבינו. בזכות פרויקט הצעירים תתאפשר התחדשות עירונית בשכונת יוספטל בפרט, ושדרוג השכונות הוותיקות בכלל. הפרויקט ישדרג גם את אזורי התעסוקה של כפר סבא וישמשו עוגן כלכלי לעיר כפר סבא לעשורים הקרובים. פרויקט הצעירים גם יזניק את מערכת החינוך בכפר סבא לשיאים חדשים וישפר באופן ניכר את ההשקעה העירונית פר תושב בכל תחומי החיים. העתיד החדש והמבטיח של כפר סבא מתחיל הערב".
מאידך, בקרב חברי וחברות האופוזיציה נשמעה ביקורת קשה על אישור התכנית. חברת המועצה ד"ר אסנת ספורטה, המתמודדת על ראשות העירייה, אמרה: "לא מדובר בקריית צעירים אלא בפרויקט מגדלים. זו עוד פעולת יח"צ יקרה של רפי סער, ארבעה חודשים לפני הבחירות. כהרגלו, הוא שולף מהמותן סיסמאות ריקות מתוכן, והפעם תכנית שכולה אחיזת עיניים שתחמיר את משבר הדיור בכפר סבא. היא תביא לעיר משקיעים עם כיסים עמוקים שירכשו את הדירות במחירים גבוהים. הם יעלו את מחירי השכירויות כך שהזוגות הצעירים שלנו לא יוכלו להשכיר בעיר אפילו דירה בת שני חדרים".
חברת המועצה עו"ד עדי לוי סקופ, המתמודדת גם היא לראשות העירייה, אמרה: "הבחירה להעלות לדיון נושא כה דרמטי לעתידה של העיר בעשורים הקרובים, כאשר הוא שנוי במחלוקת ונתון תחת ביקורת קשה מאוד, וזאת בעיתוי של ארבעה חודשים בלבד לפני הבחירות, אינו ראוי ונגוע בשיקולים פוליטיים ושיקולים זרים. יש בהסכם בעייתיות רבה בהיבטים כלכליים, תחבורתיים ועוד, הוא מרובה התניות ורב בו הנסתר על הגלוי. ההסכם מיטיב עם המדינה ומשחרר אותה מאחריות, שעה שהעיר תהיה כבולה בהסכם גם במקרה של הפרות ומשופעת במגדלי ענק. כפר סבא תשנה פניה לעד. לא לכך פיללנו ויש להצר על אישור ההסכם".
חברת המועצה הדר לביא, המתמודדת גם היא לראשות העירייה, אמרה: "תכנית המגדלים שאושרה הערב במחטף היא חלק מתכנית כוללת של רפי סער להוספת 30,000 יחידות דיור בעיר. מדובר בהכפלת אוכלוסיית העיר תוך שנים ספורות והעמסת 60,000 רכבים נוספים על הכבישים שלנו. תכנית המגדלים תשנה את אופייה של העיר מקצה לקצה, כל זאת, מבלי שניתן מענה אמיתי לנושא התשתיות העירוניות, חרף הבטחותיו של ראש העירייה בנושא. מדובר בהסכם מסוכן ולא מבושל שהועבר במחטף ערב בחירות. אנחנו נמשיך להיאבק בכל הכלים נגד תכנית המגדלים המסוכנת".
בסיעת מרצ, שהצביעה בעד ההסכם, התגאו בשינויים שהצליחו להכניס בה. חברת המועצה פליאה קטנר, יו"ר הסיעה: "חברי מרצ כפר סבא התנו את הסכם הגג בהכנסת סעיפים המשפרים תחבורתית את חיי התושבים בעיר ושומרים עליה, כחלק מהחזון שלנו לתחבורה בת קיימא. כך למשל: התחייבות לתחנת הרכבת על המסילה המזרחית בתוך 5 שנים, לו"ז לסלילת הנת"צים בתוך 8 שנים, פירוט שבילי אופניים כפי שהופיע במכתב מנכ"ל לסיעת מרצ, תחילה עבודות התחבורה ופיתוח העסקים, לאחר מכן מגורים". קובי פדוה חבר מועצה מטעם מרצ ויו"ר ועדת התחבורה: "מרצ תתמוך רק בהסכם שיהיה טוב להמשך פיתוחה של העיר ויהיה בר קיימא כלכלית, תחבורתית וסביבתית. נוספו התניות להסכם שללא מימושן ההסכם אינו תקף".
בן
תכנית להעשרת קבלנים שתסתום את כל עורקי התחבורה שעדיין ניתן לנוע לאט היום פגוש לפגוש