ערב שבת פרשת כי תצא
י"ג אלול תשפ"ב
כניסת שבת: 18:34
יציאת שבת: 19:29
הרב יעקב מזרחי מספר על פרשת השבוע:
פרשת כי תצא ממשיכה בסדרה של מצוות השייכות למצבים שונים בחיי היהודי.
התורה מתארת מצב בו חייל יהודי יוצא למלחמה, ושם הוא רוצה להתחתן עם אחת השבויות הגויות מהמלחמה.
התורה מתירה לו לקחתה לאישה, אך מבהירה כי זהו מקרה בלתי רצוי.
לאחר מכן הלכות של "בן סורר ומורה", בו נער מתבגר גונב, גוזל מתהולל ועוד.
התורה מתייחסת למקרה בו אדם רואה אבידה או בהמה של חברו שתועה בשדה, ועליו כמובן להחזירה לבעליה.
המצווה הכי קלה בתורה, "שילוח הקן" כאשר רואים את האם רובצת על האפרוחים או הביצים, והשכר המובטח בתורה על מצוה זו הוא חיים ארוכים.
"כי תבנה בית חדש" בה אנו מצווים לקבוע מעקה בגג הבית, כדי למנוע חס וחלילה נפילה של אדם מראש הגג.
לאחר מכן התורה כותבת מספר דינים, בהם לא לזרוע תבואה כלאים (שני מינים שונים יחדיו),
וכן לא להרביע בהמות שונות יחדיו,
ולא ללבוש שעטנז (בגד הארוג מצמר ופשתים יחדיו).
כמו כן מתייחסת התורה לאיסורים של יחסים בין אנשים, והאיסור להתחתן עם ממזר (ילד שנולד מיחסים עם ערווה).
על מנת להתגרש יש צורך בגירושים בבית דין יהודי, כיון שללא כך הנישואים הבאים יהיו אסורים, והילדים יהיו ממזרים.
התורה מדברת על נקיון המחנה היהודי, כיון שהקב"ה נמצא בתוך העם במחנה ישראל.
כאן גם מופיע האיסור על זנות, וכן האיסור על הלוואה בריבית ליהודי (בשונה מהלוואה לגוי).
לבסוף, התורה אומרת כי כל היוצא מפיו של אדם הרי זה כמו שבועה, ועליו לקיים את דבריו.
התורה מפרטת את הדינים של גירושים.
ראשית כל יש צורך בגט כתוב, ועל הגט להינתן בידה של האישה.
גירושים של כהן הם מסובכים יותר, כיון שכהן אסור להתחתן עם גרושה, אפילו אם היא גרושתו, לכן גט לכהן הוא דבר רגיש יותר.
כאשר אדם מתחתן, הוא פטור מכל עבודה בצבא, ועליו לשמח את אשתו במשך השנה הראשונה לחייהם המשותפים.
כמו כן מופיע הציווי לזכור את אשר עשה ה' למרים בדרך בצאתם ממצרים.
מצוות ייבום: באם אדם נפטר ולא הותיר ילדים, מצווה על אחיו להתחתן עם אלמנתו, ולהקים שם לאחיו המת.
באם הוא מסרב לכך, עליו לעבור את ה"חליצה", כאשר האלמנה חולצת את נעלו בפני זקני העיר והיא יורקת בפניו על כך שאינו רוצה להתחתן. תהליך החליצה קיים גם בימינו, והדבר נעשה בבית דין רבני.
בסיום הפרשה אנו קוראים שעלינו לזכור את אשר עשה עמלק, כאשר פתח במלחמה עם בני ישראל במדבר.
*
"כי תצא למלחמה 'על' אויביך" – אם רק תצא להילחם וזה יהיה בהבנה שאתה במצב של על אויביך.
מובטח ההמשך "ונתנו" ואפילו "ושבית שביו".
חודש אלול, חודש של סיכום השנה בודקים המצב הרוחני במלחמה מול היצר שמפריע לך, תדע שאתה מעליו, יש לך כוחות.
תגלה אותם…
גם בסיום הפרשה מצוות מחיית זכר עמלק "אשר קרך בדרך".
כשאתה רוצה לעשות מעשה טוב, והוא מגיע בדמות של 'על הדרך' תעשה עוד מעשה טוב, אבל בפועל הוא רוצה לעכב אותך מלעשות מעשים טובים.
שבת שלום
הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
תגובות