ערב שבת פרשת 'וארא'
כ"ז טבת תשפ"ב
שנת מברכים חודש שבט
הדלקת נרות: 16:25
צאת השבת: 17:26
הרב יעקב מזרחי על פרשת השבוע:
בפרשה ממשיכה השיחה בין הקב"ה למשה לאחר שבני ישראל התמרמרו על משה והוא פונה אל ה': למה הרעותה לעם הזה?
ה' בתגובה מזכיר את ההיסטוריה של יחסיו עם האבות.
האבות – אברהם יצחק ויעקב – לא ידעו את שמו של הקב"ה שם הוי"ה – שמסמל את האמונה שיש בכל אחד מהם ישראל ( בזכות האמונה נגאלו אבותינו ממצרים)
וכי הוא מודע לסבל שבני ישראל עוברים במצרים.
משה חוזר לעם ישראל אך והם מסרבים להאזין.
ה' אומר למשה: לך לפרעה ותאמר לו לשלוח את עם ישראל.
ומצרף אליו את אהרן, שיהיה הדובר שלו.
בשלב זה מגיעות 7 המכות הראשונות על מצרים:
משה פוגש את פרעה מוקדם בבוקר על שפת הנילוס ואומר לאהרן להכות במקלו את המים.
באותו רגע הפכו כל המים לדם וכל הדגים מתו.
(משה לא היכה כיון שהוא עצמו ניצל בעת שאמו החביאה אותו בנילוס).
לאחר מכן הגיעה מכת צפרדע צפרדעים שהגיעו מהנילוס וכיסו את הארץ כשהם נכנסים לבתים ואפילו לתנורים.
בשלב זה פרעה מבטיח לשחרר את בני ישראל באם הצפרדעים ייעלמו.
משה מבקש מה' שיקח את הצפרדעים כדי להוכיח את כחו של הקב"ה.
כל הצפרדעים מתו והריח ברחובות היה נורא, אך פרעה חזר בו.
ה' אמר למשה לצוות לאהרן לקחת אבק מהארץ ולזרוק מה שהפך מיד לכינים (גם כאן היה זה אהרן ולא משה כיון שהוא עצמו ניצל כאשר החביא את המצרי שהרג באדמה).
מכת כינים פשטה בכל מקום ואפילו המכשפים המצריים אמרו כי "אצבע אלוקים היא".
למרות זאת, פרעה לא שינה את דעתו וה' שולח את משה להזהיר את פרעה מפני המכה הבאה שתהיה חיות טורפות.
נחשים, עקבים, אריות ושאר חיות יגיעו לכל בתי המצרים אך לא יתקרבו לארץ גושן שם גרים בני ישראל.
ה' מתחיל את מכת 'ערוב' ופרעה קורא למשה ואהרן ואומר להם שבני ישראל יכולים לצאת להקריב קרבן לה'.
המכה מסתיימת ופרעה מיד משנה את דעתו.
המכה הבאה היא 'דבר' מחלה קשה הפוגעת בכל הבהמות במצרים, חוץ מהבהמות השייכות לבני ישראל.
לאחר מכן מגיעה מכת 'שחין' מחלת עור קשה הפוגעת בכל המצריים, וכמובן מדלגת על בני ישראל הגרים בארץ גושן.
ובמכה השביעית ה' מזהיר שכל אדם או בהמה שיימצאו בשדה ייפגעו מ'ברד' כבד מאוד.
אלו שפחדו מה' נכנסו לבתים והכניסו את צאנם ובקרם.
המכה מתחילה ומהשמים יורד ברד מעורב באש.
כל מי שנותר בשדה – מאדם ועד בהמה – נפגע. גם כל התבואה נפגעה.
פרעה מודה בטעותו והוא מכיר בגדולת ה'.
המכה נעצרת אך פרעה משנה את דעתו שוב.
3 המכות הבאות בפרשה בשבוע הבא.
***
לעשר המכות שניחתו על מצרים היו כמה מטרות:
א) להעניש את המצרים על התנהגותם כלפי עם ישראל.
ב) להוכיח למצרים את קיום הבורא ואת גדולת כוחו.
ג) לספק לעם ישראל עובדות שאותן יספרו לדורות הבאים וכך ילמדום על גדולת הבורא. וכמו שנאמר: "למען תספר באזני בנך ובן-בנך… וידעתם כי אני השם".
הענשת המצרים לא היו סיבה מספקת להתרחשות המכות.
דווקא התועלת שהושגה לעם ישראל מהמכות, עשתה אותן מוצדקות.
שבת שלום!
תגובות