החל ממחר (שישי), יחל לפעול בכביש 2 (כביש החוף), בין מחלף נתניה לגלילות מערב, בשני הכיוונים, "נתיב פלוס", שבו תותר נסיעה לתחבורה ציבורית ולכלי רכב שבהם שני נוסעים ויותר (נהג ונוסע). כיום, קיים בכביש החוף לכיוון דרום נתיב לתחבורה ציבורית על חשבון השול, בחלק מהמקטע. הנתיב שייפתח יתווסף לזה הקיים, כך ששני אלה יפעלו במקביל (נתיב לתחבורה ציבורית ונתיב לתחבורה ציבורית או כלי רכב עם שני נוסעים).
בנוסף, בכביש 20 (איילון), בין מחלף מבוא איילון לקיבוץ גלויות לכיוון צפון, ייפתח נתיב העדפה, שבו תותר הנסיעה לכלי רכב פרטיים שבהם שלושה נוסעים לפחות (נהג ושני נוסעים). הנסיעה בנתיבים הייעודיים תותר לקארפולים לאורך כל שעות היום.
בכביש החוף (2) נלקחו נתיבים קיימים רגילים, שהומרו לנתיב פלוס. לכיוון צפון הומר נתיב רגיל לאורך כל המקטע (22 ק"מ). לכיוון דרום, קיים כבר נת"צ מפולג לווינגייט, וזה הוארך בין נתניה לפולג, על חשבון נתיב נסיעה רגיל. בין מחלף וינגייט לגלילות, השול ששימש כנת"צ הומר לנתיב פלוס.
רכיבה על אופניים ואופנועים אסורה בכל נת"צ בינעירוני משיקולי בטיחות, וכך גם בנתיב פלוס.
בתוכנית המקורית, האכיפה היתה אמורה להתבצע באמצעים אלקטרוניים. השימוש במצלמות נבחן, אך אז התברר כי הדבר אינו אפשרי מאחר שאין כלי טכנולוגי אמין מספיק לזיהוי מספר הנוסעים. לכן, האכיפה תתבצע באמצעות תגבור יחידת האופנועים של המשטרה, כך שבכל נתיב יהיו שני שוטרים במשרה מלאה. לדברי גורם בכיר בפרויקט, האופנוענים ייסעו בין הנתיבים, ולא צפויים לעכב את התנועה.
האכיפה אמנם תתחיל ב–4 באוקטובר, אך בחודש הראשון יינתנו אזהרות בלבד, והחל בנובמבר או במקרה של הפרה שנייה, יינתנו קנסות בגובה של 500 שקל.
במשרד התחבורה מעריכים כי האוטובוסים והקארפולים יקצרו את נסיעתם ב–20 דקות לכל הפחות בשעות העומס לכל המקטע בציר החוף (נתניה־תל אביב). לאלה שייסעו לבדם בכלי רכב בשעות העומס, זמן הנסיעה צפוי להתארך בכ–20 דקות לעומת המצב כיום.
נתיב פלוס הוא חלק מתוכנית לנתיבי העדפה, שתורחב לכבישים בינעירוניים נוספים בכניסה למטרופולין תל אביב. כך למשל, בכביש 4 יש נתיבים למטרה זו, מצומת רעננה עד מורשה, שהרחבתם בביצוע. לפי משרד התחבורה, מידת הצלחת המהלך במבחני עלות־תועלת, תכריע לגבי היקף הרחבתו.
לכתבה המלאה בהארץ: https://www.haaretz.co.il/tmr/.premium-1.7926971
תגובות