כיתה אילוסטרציה Syda_Productions depositphotos.com
כיתה אילוסטרציה Syda_Productions depositphotos.com

לאור הפערים והממצאים המדאיגים של המחקר האמריקאי TIMSS ביחס ללימודי המתמטיקה והמדעים בישראל: "תוכנית התואר השני בחינוך בינתחומי במכללה האקדמית בית ברל נותנת מענה מדויק לכך"

במכללה האקדמית בית ברל פוּתח מסלול ייחודי – תואר שני בחינוך בינתחומי - מדעים טכנולוגיה הנדסה ומתמטיקה (STEM). בבסיס התכנית עומדת ההנחה שבעולם כיום מקצועות משלבים בתוכם מספר תחומי דעת ונשענים על מידע הגדל במהירות

פורסם בתאריך: 7.1.25 11:50

העתיד כבר כאן: לפני כשנתיים וחצי, מתוך ההבנה שבוגרי מערכת החינוך נדרשים למיומנויות חשיבה ויישום חוצות תחומים, נפתח במכללה האקדמית בית ברל מסלול תואר שני בחינוך בינתחומי – מדעים טכנולוגיה הנדסה ומתמטיקה (STEM). שוחחנו עם ראש התכנית ד"ר נוע רגוניס, שהסבירה לנו מה זה חינוך בין תחומי, מה המטרה של התוכנית ומדוע חשוב שהתוכנית תיכנס למערכת החינוך.

"המונח STEM הוא ראשי תיבות של Science, Technology, Engineering and Mathematics – (מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה)", מסבירה ד"ר רגוניס. היא מציינת מיד בתחילת השיחה שתפיסת התחומים היא רחבה ומתייחסת למגוון גדול של מקצועות, בכללם גאוגרפיה, חקלאות וסביבה, מדעי המחשב, ואדריכלות, וכל תחומי ההנדסה והטכנולוגיה. "העידן בו אנו חיים מאופיין בהתפתחות מהירה של מידע, מדע וטכנולוגיה ובהבנה כי אתגרי החיים אינם מחולקים לתחומי דעת מבודדים ונבדלים, ותחומים שנחשבו בעבר נפרדים, משולבים זה בזה".

ד"ר נוע רגוניס, המכללה האקדמית בית ברל, צילום פרטי

ד"ר נוע רגוניס, המכללה האקדמית בית ברל, צילום פרטי

בבסיס התפיסה הזו עומדת ההכרה בכך שיש חשיבות גדולה ללמידה חוצת תחומים, המאפשרת ללומדים להכיר תופעה, אירוע או מצב מכמה נקודות מבט מתחומים שונים. על ידי כך הלומדים מבינים את הדברים בהקשר רחב ומתוודעים אל המכלול כולו. ד"ר רגוניס מציינת גם שעל מנת להתמודד עם האתגרים, בוגרי מערכת החינוך נדרשים לחשיבה ומיומנויות חוצות דיסציפלינות. "לאור כך, חשוב להכשיר את התלמידים לעולם המשתנה, עולם בו המידע גדל במהירות.  מקצועות המשלבים בתוכם מספר תחומי דעת ועבודת צוות הם תנאי הכרחי למתן מענה לצרכים, פתרון בעיות, יזום רעיונות ויישומם. לכן, הלמידה היא בינתחומית המשלבת ידע מתחומים שונים תוך הפעלה של מיומנויות חשיבה המקובלות בתחומים אלו. הלמידה נעשית בצוותים בהם כל אחד או אחת מומחים בתחומם ופועלים ביחד תוך שימוש במיומנויות אישיות ובינאישיות, הנדרשות לעבודת צוות פורייה בתהליך של פתרון בעיות".

ומה המטרה והמהות של התוכנית והתואר השני בחינוך בינתחומי – מדעים טכנולוגיה הנדסה ומתמטיקה?
"מטרת התוכנית היא לטפח מורים ומחנכים בעלי תשתית פדגוגית ומקצועית, מורים בעלי ידע, הבנה ומיומנויות, שיאפשרו לפתח לומדים להתמודד עם פתרון בעיות בינתחומיות. אנו מאמינים שחשוב להביא לתלמידים בעיות אותנטיות מן העולם, שהן תמיד בינתחומיות, בעיות אשר נותנות ערך ורלוונטיות לתכני הלמידה ולתהליכי הלמידה. הסטודנטים בתוכנית לומדים ומתנסים בגישות פדגוגיות חדשניות. הלמידה היא פעילה, חווייתית ומבוססת פרויקטים".

ד"ר רגוניס מוסיפה שייחודיות התכנית מתבטאת בהתנסות בלמידה פעילה מבוססת פרויקטים המדגימה פדגוגיות ייחודיות, לצד שילוב טכנולוגיות תוך שימת דגש על שילוב כלי" AI לסטודנטים יש חופש בחירה וגמישות אקדמית, שיתופי פעולה עם תעשיה, קהילה ואקדמיה ויישום בשדה ההוראה לאורך כל שלבי הלמידה", היא מציינת. "בוגרי התוכנית יוצאים עם ארגז כלים שתורם לצמצום פערים חברתיים והם הופכים להיות מובילי חדשנות בסביבות החינוכיות שלהם. הסטודנטים הם יוצרים ויזמים – המכוונים לממשקי למידה עם העולם שמחוץ לבית הספר. בנוסף, הבוגרים מנחים תהליכי למידה בינתחומיים בשיתוף מורים ממקצועות שונים, מפתחים פעילויות למידה המעצימות את חוויית הלמידה בהן הלומדים מנווטים את תהליכי הלמידה שלהם, מטפחים מיומנויות חשיבה ומיומנויות למידה אישיות ובקבוצה ולבסוף, מחנכים לערכים ומודעים להיבטים של סביבה וקיימות".

בחודש דצמבר התפרסמו הממצאים של מחקר TIMSS, מחקר בינלאומי המתקיים אחת לארבע שנים ובודק את ההישגים הלימודיים בעולם בקרב תלמידי כיתה ח', בתחומי הדעת מתמטיקה ומדעים. המחקר בוחן הישגים ועמדות של התלמידים ביחס ללימודי המקצועות. "לצערנו, בהשוואה לממצאי הסקר הקודם משנת 2019, נמצא כי יש ירידה דרמטית בהישגים במתמטיקה ובמדעים וזיהוי פערים הולכים וגדלים בין האוכלוסייה היהודית לערבית", מסבירה ד"ר רגוניס, שמציינת למשל שישראל שהייתה מדורגת במקום התשיעי במתמטיקה, מדורגת כיום במקום ה- 23 מתוך 44 מדינות. עוד היא מוסיפה שהדו"ח נותח על ידי הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (רמא"ה) שם מצביעים על הגורמים שנמצאו בהלימה בין עמדות התלמידים בישראל להישגיהם: "בכלל זה נמצא כי ככל שהתלמידים אוהבים את תחום הדעת והערך שהם מייחסים לו גבוה יותר, כך הישגיהם גבוהים יותר". עוד מציינת ד"ר רגוניס שבמכללה האקדמית בית ברל, הם מאמינים כי חלק מן הסיבות נובעות מכך שהתלמידים לא מוצאים את למידת תחומי המתמטיקה והמדעים כרלוונטית או מעניינת עבורם. "לדעתנו, עמדות התלמידים נובעות בעיקר מכך שאין עיסוק בבעיות חקר רלוונטיות לעולם, ומכך שדרכי הלמידה אינן מאתגרות ולא מכשירות לאופן בו פועלים בעולם. התוכנית של תואר שני בחינוך בינתחומי – מדעים טכנולוגיה הנדסה ומתמטיקה, נותנת מענה בדיוק לפערים אלו ושמה דגש על פתרון בעיות מורכבות המשלבות מספר תחומי דעת, תוך יישום תהליכי למידה דינמיים, חדשניים, משלבי טכנולוגיה ומבוססי פרויקטים".

למי התוכנית מתאימה?
"התוכנית מתאימה למורים בכל שכבות הגיל: יסודי, חטיבת ביניים ותיכון, שהם בעלי תואר באחד מתחומי הוראת מדעים בינתחומית בתפיסתם הרחבה".
מדובר בתכנית דו שנתית המתקיימת פעם בשבוע. הלימודים מתקיימים במתכונת לסירוגין של שבוע לימודים פנים אל פנים בקמפוס ושבוע לימודים סינכרוניים מרחוק. "סגל המרצים הוא סגל בכיר עם רקע וניסיון בעבודה במחקר, בתעשייה ובאקדמיה, ובהובלת תכניות חינוכיות פורצות דרך. הסגל מביא להוראה התמחות בתחומי דעת מגוונים ומיישם בקורסים הוראה משותפת של צוות מרצים, במטרה להביא את הידע השונה ונקודת המבט של כל אחד מהם, ובכל גם מדגים איך ניתן ליישם זאת במערכת החינוך".

התכנית מעניקה ידע וכלים רבים. ד"ר רגוניס מדגישה שהתוכנית מתמקדת בארבעה צירים מרכזים: פיתוח ידע וההבנה של תחומי הדעת המדעיים, הטכנולוגיים, ההנדסיים והמתמטיים והשילוב ביניהם בראיה בינתחומית. הדגש הוא על פיתוח ידע פדגוגי של הוראת המקצוע המשלב, בגישה מבוססת פרויקטים. לצד זה מעניקה התכנית כלים ויכולת להוביל, לנהל ולרכז פרויקטים של בינתחומי בבתי הספר ובמסגרות חינוך לא פורמאליות. עוד מקנה התכנית פיתוח תפיסה של הערכה, מחקר ופיתוח ידע וכישורים לביצוע מחקרים כמנוף להתאמת תהליכי הוראה ולמידה לשונות בין לומדים ולרפלקציה של המורה על עבודתו. בסיום הלימודים, מקבלים הבוגרים תעודת תואר שני ותעודה של מוביל פדגוגיה בינתחומית.

בוגרי המסלול מספרים:

תאיר: "מפגש מרתק בין אנשי חינוך מרקע שונה עם ניסיון מקצועי עשיר ותפיסות פדגוגיות מגוונות. התחושה הפנימית לכך שנדרש שינוי בחינוך מקבלת העמקה וגיבוי מחקרי וצוות המרצות מעניק כלים ליישום פרקטי של הידע בשטח".
דפנה : "הלמידה לתואר שני בחינוך בינתחומי – מדעים טכנולוגיה הנדסה ומתמטיקה, פתחה בפני עולם חדש ועדכני, עולם שבו החינוך מתנהל במגוון תחומים במקביל בדומה לעולם העסקי המקצועי"
יסמין: "כבר במהלך הלימודים בתוכנית, אני מצליחה לשלב בכיתות שלי תכנים, ידע והבנה של מושגים ושל תהליכים הנדרשים בתהליכי פתרון בעיות וקבלת החלטות".
אלעד: "התוכנית לתואר שני בחינוך בינתחומי – מדעים טכנולוגיה הנדסה ומתמטיקה, היא בדיוק מה שחיפשתי כדי להתקדם בחינוך הטכנולוגי, וכדי לפתח ידע ביחס לפדגוגיות חדשניות המשלבות מספר תחומי דעת עם דגש על מיומנויות התלמיד ולא רק על תכני הלימוד".

ד"ר רגוניס מסכמת: "אנחנו מאמינים שעלינו להיות צעד אחד קדימה ולהכשיר אנשי חינוך שיהיו רלוונטיים גם בעתיד. זאת, באמצעות תכנית לימודים מהמובילות והחדשניות בעולם שכוללת שילוב של תחומי לימוד פורצי דרך. הלמידה במכללה האקדמית בית ברל משלבת מרחבים טכנולוגיים מתקדמים יחד עם מרחבים ירוקים שמאפשרים למידה משמעותית באווירה סטודנטיאלית נעימה, מטעינה ומעוררת השראה. סגל התכנית מדגים ומיישם את הגישות הפדגוגיות, תומך ומלווה בכל שלבי הלמידה וגם לאחריהם – בליווי הבוגרים ביישום תהליכים בשדה ההוראה שלהם. מומלץ מאוד לצוות מורים מתחומי דעת שונים מאותו בית ספר, ללמוד יחד ובכך לאפשר יישום משמעותי של החדשנות ולקדם את בית הספר".

למידע נוסף, תנאי קבלה, הטבות ומלגות- https://www.beitberl.ac.il/academic/stem/

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר