המכללה האקדמית בית ברל, צילום יח"צ
המכללה האקדמית בית ברל, צילום יח"צ

המכללה האקדמית בית ברל מציגה פתרון מהפכני למחסור במורים: אקדמיה הפוכה

בשנים האחרונות, לאור המחסור החמור במורים, מועסקים בבתי הספר גם מורים ללא הכשרה והשכלה מתאימה. במכללה האקדמית בית ברל מצאו את הפתרון לכך. "אמרנו שהם כבר עובדים ואנחנו כמכללה נכשיר אותם תוך כדי עבודה", מסבירה ד"ר חיית שחם

פורסם בתאריך: 25.9.24 17:54

בשנים האחרונות, לאור המחסור החמור במורים וקושי בגיוסם, מועסקים בבתי הספר ברחבי הארץ, לא מעט מורים ואנשי חינוך ללא הכשרה והשכלה מתאימה, מורים ללא תעודת הוראה, ללא ניסיון ולא פעם גם ללא תואר ראשון. בשנה האחרונה, בעקבות ההסכם לעבודה בחוזים אישיים שנחתם מול הסתדרות המורים ועתיד להיחתם גם מול ארגון המורים, החל משרד החינוך לגייס מורים דרך שירות התעסוקה, דבר אשר יצר התנגדות אצל לא מעט אנשי חינוך ובעיקר בקרב ההורים, שטוענים לזילות המקצוע ופגיעה במערכת החינוך ובדור העתיד.

מי שמבינה היטב את הקושי שהולך וגדל בגיוס מורים ואת ההשלכות העתידיות, היא ד"ר חיית שחם, ראש היחידה להכשרת מורים ומחנכים במכללה האקדמית בית ברל, שהחליטה לפתוח השנה לראשונה בישראל את התכנית "אקדמיה הפוכה". מדובר בתכנית ייחודית אשר מאפשרת לעובדי חינוך ללא תעודת הוראה ותואר, לפתח את עצמם וזאת במקביל לעבודה בבית הספר. "תכנית 'אקדמיה הפוכה' נבנתה מתוך הצרכים שעלו מהשטח", מסבירה ד"ר שחם. "כיום, כפי שכולם יודעים, חסרים מורים רבים בגיל היסודי, העל יסודי וכן מורים לאנגלית. ולכן נוצר מצב שמנהלות ומנהלים מקבלים לעבודה בבית הספר אקדמאים או לחלופין סייעות שאין להם תואר ותעודת הוראה על מנת שילמדו ושיהיו מורות בכיתות".

ד"ר חיית שחם, צילום ינאי יחיאל, באדיבות המכללה האקדמית בית ברל

ד"ר חיית שחם, צילום ינאי יחיאל, באדיבות המכללה האקדמית בית ברל

על מנת לסייע לסטודנטים, מציינת ד"ר שחם, שבמכללה האקדמית בית ברל – מעניקים להם בלימודי ה'אקדמיה הפוכה' הנחה בגובה של אלפיים שקלים בשכר לימוד, בכל אחת משלוש שנות הלימודים ומלגות בהתאם לבחירת ההתמחות. עם סיום הלימודים, בוגרי התוכנית מקבלים תואר אקדמי ראשון – בוגר בהוראה (B.Ed) ותעודת הוראה.

# # #

ד"ר שחם מסבירה שאנשים נכנסים למערכת ללא ידע פדגוגי, ללא ידע דידקטי וללא ידע דיסציפלינרי (תחום דעת, תחום חקר). "כיום, כמעט בכל בית ספר יש בין 3-4 מורים ללא תעודות, תעודת הוראה או תואר ראשון", היא מדגישה.

איך הלמידה נעשית בפועל?
"זה נעשה בשני שלבים. בשנה הראשונה אנחנו מגיעים אליהם לשטח, מנחים אותם ולכל אחד יש מנטור שמלווה אותו. בשנה השנייה, מאחר ואין להם תעודת הוראה ולחלק אין תואר ראשון ולכל מורה יש יום חופשי, הלמידה מתקיימת למכללה. הם באים ולומדים את הדיסציפלינה בה הם רוצים להתמחות: מורים למתמטיקה, ספרות או אנגלית. הם לומדים יום שלם ואנחנו ממשיכים ללוות אותם, הם מקבלים ליווי על ידי אותם מורים והפיתוח המקצועי שלהם נכנס בתוך האקדמיה ההפוכה".

# # #

כאמור, לימודי האקדמיה ההפוכה מתאימים למורים ואנשי חינוך שעובדים במקצוע ההוראה אך הם ללא תואר ראשון ותעודת הוראה. מורים ללא תואר ראשון, לומדים במשך שלוש שנים ובסיומן מקבלים תואר ראשון ותעודת הוראה. בשנה הראשונה הלמידה נעשית בשטח על ידי הצוותים ובשנתיים הנוספות, מגיעים המורים ביום החופשי שלהם למכללה.

אך לימודים בשיטת האקדמיה ההפוכה מתאימים לאוכלוסיות נוספות כמו למורים בעלי תואר ראשון ושני אך ללא תעודת הוראה. במקרה הזה, הלימודים מתקיימים שנה אחת בלבד שבה הם מלווים על ידי מנטור ומרצים. חלק מהקורסים הם בלמידה מרחוק ויש להם פטור מחלק מהם. ד"ר שחם: "המטרה במסלול של 'האקדמיה ההפוכה', היא שיש להם ליווי כפול. מצד אחד יש להם ליווי של המרצה/ המדריך הפדגוגי שמלווה אותם לאורך כל הדרך ומצד שני יש להם ליווי של מורה מכשיר מטעם בית הספר, על מנת שהם לא ייפלו או יתייאשו בדרך. הבדל נוסף הוא שתוך כדי הלימודים והעבודה הם עושים את שנת הסטאז', שנה שבדרך כלל נעשית אחרי שמסיימים את הלימודים ופה הלימודים הם חלק מהסטאז'".

ד"ר שחם מציינת גם שמאחר ובאקדמיה הפוכה הסטודנטים כבר עובדים, הם מנתחים ביחד סיטואציות בהן הם נתקלים ביום יום, ויש להם עם מי להתייעץ בנושאים שונים, החל מבעיות עם תלמידים/ הורים, בעיות של ארגון חומר ובעיות בכיתה. "הם כל הזמן מוקפים ומלווים פדגוגית מתוך האקדמיה ואנחנו מגיעים אליהם לבית הספר", היא מדגישה.

עוד היא מציינת שמתקבלים ללימודים סטודנטים בעלי תעודת בגרות בממוצע 85 ומעלה ובני ובנות 30 ומעלה ללא תעודת בגרות, לאחר השתתפות בתוכנית ההכנה שלהם. "יש פתרון לכל סוגיה ואנחנו תופרים לכל אחד ואחת שנמצאים כיום במערכת את החליפה המתאימה לה או לו. מדובר בחליפה מאוד מקצועית, של מדריכים פדגוגים ומרצים שמגיעים לשטח".

ד"ר שחם מקווה שמי שירים את הכפפה הם משרד החינוך וארגוני המורים שידרבנו את המורים ללא תעודת הוראה לצאת ללמידה. "הצגנו את הרעיון למשרד החינוך והם מאוד התרשמו. גם הסטודנטים שלנו מבינים שברגע שהם מסיימים את הלימודים והם בעלי תעודת הוראה, גם המשכורת שלהם משתנה בהתאם והם חלק מהמערכת המקצועית".

לרישום ופרטים נוספים – 9121 * או היכנסו כאן 

לרישום מקוון: היכנסו כאן: https://www.beitberl.ac.il/academic/hafoha/

 

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר