ערב שבת פרשת 'בהר'
ט"ז אייר תשפ"ד
הדלקת נרות: 19:17
צאת השבת: 20:20
הרב יעקב מזרחי מספר על פרשת השבוע:
אנו קוראים על השנה השביעית הידועה כשנת השמיטה, וכן על שנת היובל המופיעה פעם בחמישים שנה.
בשנת השמיטה אנו מצווים שלא לעבוד בשדה, לא לזרוע, לא לקצור ולא לעבד האדמה,
התורה מפרטת דינים רבים מה מותר ומה אסור לעשות עם הפירות שגדלים בשנה זו.
כל דיני השמיטה חלים רק על ארץ ישראל, אך בכל העולם יש להיזהר שלא לאכול מפירות שגדלו בארץ באותה שנה באם לא נשמרו דיני השמיטה.
לאחר שבע מחזורים של שמיטה מופיעה שנת היובל, אותה מקדשים בתקיעת שופר ביום כיפור.
בשנת היובל משתחררים כל העבדים והקרקעות חוזרות לבעליהן המקוריים.
ממשיכה האזהרה שלא להונות ולשקר במשא ומתן.
התורה מבטיחה שאם נשמור את החוקים והמשפטים, תהיה הארץ בטוחה ושלווה.
ןכן, אם נשמור את המצווות נשכון בארץ בביטחה.
התורה גם מבטיחה שאם נשמור את מצוות השמיטה, הארץ תוציא מספיק תבואה גם לשנה זו ולשנה שאחריה.
התורה ממשיכה בפירוט דינים בקשר למכירת קרקע לפני שנת היובל.
אדם לא אמור למכור את קרקעותיו אלא אם כן הינו עני. ובאם חזר מזלו והתהפך הגלגל, עליו לקנות בחזרה את הקרקע.
דינים הקשורים למכירת קרקעות ובתים.
אפשרות לגאולת בית לאחר הקניה עד לשנה אחר הקניה, אך לאחר מכן פג תוקפה של זכות זו, למעט בערי הלויים, בהן ניתן לגאול את הבית בכל עת.
כעת פונה התורה לנושא העזרה לזולת, ובין היתר אוסרת עלינו התורה לתת הלוואה ליהודי בריבית, או לקחת הלוואה בריבית.
כאשר יהודי הגיע למצב כספי נואש כל כך ומכר את עצמו לעבד בבית יהודי, על האדון להתייחס אליו כשכיר ולהעניק לו יחס נאות.
הוא משתחרר לאחר שש שנים או בשנת היובל – המוקדם מביניהם.
לעומת זאת, ניתן לרכוש עבד נוכרי לעולם ואף להעביר אותו בירושה לבני האדון.
יש לעשות כל מאמץ כדי לפדות אדם שמכר את עצמו לגוי כעבד.
גם אם הוא לא נפדה קודם לכן, כאשר מגיעה שנת היובל הוא יוצא לחופשי, "כי לי בני ישראל עבדים, עבדי הם אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים, אני ה' אלוקיכם."
שוב מצווה האלוקים על איסור עבודת אלילים, מצוות שמירת השבת ושמירת קדושת המקדש.
**
שמיטה עניינה מנוחה.
הר סיני, ששוכן במדבר סיני, מסמל את ההפך הגמור.
מדבר הוא מקום שורץ סכנות ואי-אפשר לנוח בו.
אדם שנמצא במדבר מתמודד קשה על ההישרדות שלו.
עם ישראל בגלות.
תקופה רוויה בטרדות רוחניות וגשמיות, המנוחה שבשמיטה רומזת לימות המשיח והגאולה.
לומדים מכך,
כי גם בזמן הגלות ניתן להגיע אל מנוחת הנפש האופיינית לגאולה,
על-ידי שמתבוננים במצב השלווה העתידית ובכך שמדובר במצב שעומד להתחולל בכל רגע – יכול יהודי גם כיום להתעלות מעל הקשיים והטרדות ולחיות במצב דומה לזה שיהיה בזמן הגאולה.
שבת שלום
תגובות