ערב שבת פרשת 'תזריע'
ד' ניסן תשפ"ד
הדלקת נרות: 18:48
צאת השבת: 19:47
הרב יעקב מזרחי מספר על פרשת השבוע:
בפרשה מובאות ההלכות של אישה שילדה בן זכר, וההלכות של ברית מילה כאשר התינוק בן שמונה ימים.
והקורבן שצריכה היולדת להביא
כבש לעולה ובן יונה או תור לחטאת על המזבח.
לאחר מכן ההלכות והדינים בלידת נקבה.
דיני הצרעת:
כאשר מופיעה צרעת בגוף האדם, בבגדו או בבית בו הוא מתגורר, עליו לגשת אל הכהן שייקבע האם מדובר בצרעת שמטמאת אותו, את בגדו ואת ביתו.
הפרשה מפרטת סוגי פצעים שונים: כאלו המטמאים את האדם, אחרים הנחשבים טהורים ופצעים בהם על הכוהן לשלוח את האדם להסגר של שבוע או שבועיים כדי לראות האם הנגע יתפשט ויטמא את האדם.
בתקופה בה הוא חולה בצרעת, עליו להתגורר מחוץ למחנה ולנהוג במנהגי אבלות: לקרוע את בגדיו ולא להסתפר.
התורה מפרטת את תהליך הטהרה שדרוש אדם לעבור באם היה נגוע בצרעת, שהינה מחלה רוחנית הפוגעת בעור.
מובאים מקרים שונים של צרעת בצבעים שונים והתפשטות שונה בעור.
נלמד על סוגים שונים של צרעת, כולל צרעת בבגדים וצרעת בבתים.
הצרעת מגיעה בדרך כלל כעונש מן השמים על מספר סוגי עבירות, בעיקר על הפצת לשון הרע,
בהמשך אנו קוראים על מקרים של צרעת שהתחילו ככוויה או כפצע שהחלים לגמרי והצרעת נראית באותו מקום בו היה קודם לכן.
צרעת שהופיעה בראש או בזקן, המתאפיינת בכך שהשיער נשר מהמקום והותירה קרחת.
גם כאן תהליך הטהרה של המצורע, כולל יציאה ממחנה בני ישראל עד לריפוי הצרעת.
רש"י מציין שהעונש הוא מידה כנגד מידה: הוא גרם לפירוד בין יהודים על ידי הלשון הרע שדיבר, וכעונש עליו להיפרד מיהודים.
דיני הכהנים שעליהם מוטל לבדוק את סוגי הצרעת ולהחליט האם הם טמאות או טהורות.
**
מעניין שדיני הצרעת מובאים בפרשת תזריע,
ואילו דיני טהרת המצורע אנו מוצאים בפרשה שנקראת בשם 'מצורע'.
אולי הפרשה צריכה להיקרא בשם 'טהרת המצורע'?
מסביר הרבי : העונשים בתורה לא באו רק להעניש את האדם, אלא גם לנקות אותו ולסייע לו לחזור ממעשיו.
כאשר מופיעה צרעת, האדם כבר מתחיל את המסע אל התיקון והשיפור העצמי.
זו גם הסיבה שהמשיח נקרא מצורע, שכן הוא יבוא לתקן ולהשלים את כל הבריאה, גם הדברים הקטנים והחיצוניים ביותר.
שבת שלום.
תגובות