ערב שבת פרשת 'שמיני' ופרשת 'החודש'
כ"ו אדר שני תשפ"ד
הדלקת נרות: 18:43
צאת השבת: 19:41
הרב יעקב מזרחי מספר על פרשת השבוע:
בסיום הפרשה הקודמת אהרן ובניו הוסמכו להיות כהנים, בחגיגה שערכה שבעה ימים.
פרשתנו מתחילה ביום השמיני לאחר החגיגה,
אהרן מקריב קרבן חטאת,
על חלקו בחטא העגל.
וגם בני ישראל הקריבו קרבן חטאת וקרבן שלמים.
אהרן לוקח המנחה שהוגשה על ידי הקהל, ומניף את ידיו אל עבר בני ישראל ובירך אותם בברכת כהנים, בדיוק כמו שהכהנים מברכים את הקהל בבית הכנסת בברכת כהנים.
אהרן מכין את המנחה להקריב על המזבח, ואש ירדה משמים ובאופן ניסי כילתה את המנחה. כאשר בני ישראל ראו את הנס, שיבחו את ה' והשתחוו על פניהם.
לאחר מכן, שני בני אהרן, נדב ואביהו, הקריבו קרבן ללא רשות, ואש יצאה מאת ה' ושרפה אותם למוות. משה ציוה לקבור אותם.
משה מדבר אל אהרן ואל שני בניו הנותרים, ונותן להם הוראות נוספות לעבודתם במשכן, על מנת שלא יחזור מקרה של הקרבת קרבן שלא כדין.
משה גם רואה שקרבן החטאת שהוקרב עבור כל בני ישראל לא נעשה על פי הכללים הנדרשים, ואהרן הסביר שכך קרה בגלל הטרגדיה הנוראית בפטירת שני בניו באותו יום.
ה' נותן את הציווי של אכילת מזון כשר ואי אכילת מזון לא כשר, הכולל חיות, דגים ועופות.
רש"י מציין כי במצוות אלו ה' מבדיל את בני ישראל משאר האומות.
התורה מפרטת את סוגי הסימנים של בהמות כשרות: מפריס פרסה, מעלת גרה.
ומובאת רשימה של חיות שלהם יש רק אחד מסימני הכשרות.
סימני הכשרות בדגים: סנפיר וקשקשת.
דיני טהרה וטומאה של כלים ומה שנמצא בתוך כלי.
לסיום, התורה אומרת כי ה' הוציא את בני ישראל ממצרים על מנת שהוא יהיה לנו לאלוקים, ולכן עלינו להיות קדושים, ולאכול רק אוכל כשר, מה שעושה אותנו לקדושים.
*
הרעיון מאחורי הכשרות הינו בכך:
המזון שאנו אוכלים נהיה חלק מדמינו ובשרינו,
ולכן, בשר של חיה טורפת מכניס לתוך הגוף תכונות שליליות, ואת זה לא רוצה ה'.
הבהמות הכשרות אוכלות עשב וכדומה,
הם רגועות.
ה' רוצה אותנו רגועים ואיכפתיים אחד מהשני.
'כוחינו באחדותינו'.
שבת שלום.
תגובות