נרות שבת וחלת שבת Tomert Depositphotos.com
נרות שבת וחלת שבת Tomert Depositphotos.com

שבת שלום: זמני כניסת וצאת השבת בכפר סבא ומבט על פרשת השבוע

פורסם בתאריך: 12.5.23 11:56

בס"ד

ערב שבת פרשת 'בהר – בחוקותי'

הדלקת נרות: 19:09
צאת השבת: 20:09

הרב יעקב מזרחי צילום פרטי

הרב יעקב מזרחי צילום פרטי

הרב יעקב מזרחי מספר על פרשת השבוע:

 

התורה מצווה על השנה השביעית הידועה כשנת השמיטה, וכן על שנת היובל המופיעה פעם בחמישים שנה.

בשנת השמיטה אנו מצווים שלא לעבוד בשדה, לא לזרוע, לא לקצור ולא לעבד.

התורה מפרטת דינים רבים מה מותר ומה אסור לעשות עם הפירות שגדלים בשנה זו.

דיני השמיטה חלים רק על ארץ ישראל.

לאחר שבע מחזורים של שמיטה מופיעה שנת היובל, אותה מקדשים בתקיעת שופר ביום כיפור.
בשנת היובל משתחררים כל העבדים והקרקעות חוזרות לבעליהן המקוריים.

וממשיכה באזהרה שלא להונות ולשקר במשא ומתן.

הבטחת התורה שבאם נשמור את החוקים והמשפטים, תהיה הארץ בטוחה ושלווה.

ואם נשמור את מצוות השמיטה, הארץ תוציא מספיק תבואה גם לשנה זו ולשנה שאחריה.

התורה נותנת אפשרות לגאולת בית לאחר הקניה עד לשנה אחר הקניה, אך לאחר מכן פג תוקפה של זכות זו, למעט בערי הלויים, בהן ניתן לגאול את הבית בכל עת.

נושא העזרה לזולת, איסור לתת הלוואה ליהודי בריבית, או לקחת הלוואה בריבית.

דיני עבד עברי, גם אם יהודי מכר את עצמו בגלל הנסיבות, אסור לנו להתנהג אליו כעבד, אלא חובה להתנהג בכבוד, והוא אף משתחרר בשנת היובל.

לאחר מכן, איסור שלא לעשות פסל עבודה זרה.

ממשיכה התורה בברכות למי שישמור את התורה והמצווות, אך לאחר מכן התורה מפרטת את העונשים והקללות לסרים מדרך התורה, ובהם גלות מארץ הקודש.

התורה מסיימת בהבטחת הקב"ה שיגאל את עם ישראל מארצות הגוים.

תרומה של כסף לבית המקדש, כתחליף לאדם, בהמות או קרקעות.

דהיינו: באם אדם נשבע לתרום את ערך עצמו לה', מהו השווי הכספי שעליו לתרום, לפי הגיל ותנאים נוספים.

דיני מעשר בהמות, כאשר כל בהמה עשירית מוקרבת כקרבן לה'.

 

**
מה הקב"ה מבקש שנעשה? – "בחוקותי תלכו". הכוונה היא למצוות התורה.

יש שלושה סוגים במצוות: 'משפטים' (מצוות שכליות), 'עדות' (מצוות שהשכל עצמו לא היה מחייבן, אך לאחר ציווי התורה ניתן להבינן; כמו החגים והמועדים, למשל), ו'חוקים' (מצוות שלמעלה מכל היגיון; כמו שעטנז, פרה אדומה וכדומה).

אולם התורה בוחרת כאן להגדיר את כל המצוות בשם הכולל 'חוקים'.

הטעם לכך: קיימו את כל המצוות כפי שמקיימים 'חוקים'. גם את ה'עדות' וה'משפטים',
אף-על-פי שהן מובנות בשכלנו, עלינו לקיימן מתוך קבלת-עול, כציות לרצון ה'.

לא משום שהשכל מחייב כך, אלא משום שהקב"ה ציווה – "חוקה חקקתי, גזירה גזרתי".

ואז "ונתתי גשמיכם" – גשמיות תקבלו שפע גשמי.

שבת שלום!

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר