נרות שבת וחלת שבת Tomert Depositphotos.com
נרות שבת וחלת שבת Tomert Depositphotos.com

שבת שלום: זמני כניסת וצאת השבת בכפר סבא ומבט על פרשת משפטים

פורסם בתאריך: 16.2.23 19:15

ערב שבת פרשת 'משפטים'.
כ"ו שבט תשפ"ג

הדלקת נרות: 17:08
צאת השבת: 18:05

הרב יעקב מזרחי צילום פרטי

הרב יעקב מזרחי צילום פרטי

הרב יעקב מזרחי מספר על פרשת השבוע:

במצוות ישנם שלושה סוגים של מצוות:
חוקים – מדובר במצוות שללא התורה לא היינו חושבים עליהם.

עדות – לאחר הציווי מהקב"ה אנו יכולים להבין את הטעם והסיבה.
לדוגמא שמירת שבת או חג הפסח מועד יציאתנו מארץ מצרים.

משפטים – ציוויים שבני האדם מסוגלים להבין גם בשכלם, גם בלי התורה.

הפרשה מתחילה במספר מצוות הקשורות לעבדות, חיוב הבעל לאשתו בנושאים של אוכל, ביגוד וחיובי אישות, וכן דינים של חטיפת ילדים ודיני הורג נפש בשוגג ובמזיד.

מצווה אותנו התורה את הדינים של תקיפה ופגיעה.
כאן אנו מוצאים את הפסוק המפורסם "עין תחת עין, שן תחת שן".

כאן אנו קוראים גם את הדינים על שור נגח, בור שהושאר ללא השגחה וכן דיני ההתגוננות כאשר גנב פורץ לבית.

דינים של היזק כספי, כישוף וכן עבודת אלילים.
כמו כן לא להתאכזר לגרים לאלמנות וליתומים, וכן שלא לתת הלוואות בריבית ליהודי אחר.

דינים על חילול הקודש, הדינים של פדיון בן בכור וכן של פטר חמור.

כמו כן אנו מצווים לשמור כשרות וכן האיסור להגיש דיווח כוזב ודינים נוספים הקשורים לדין ומשפט.

התורה גם מצווה שבמקרה בו נראה את חמור שונאינו רובץ תחת משאו – עלינו לעזור לו, וכן אם נראה בהמת שונאנו שנאבדה לו – עלינו להשיבה לו.

מצוות הדין והמשפט ובהם האיסור לקחת שוחד, כיון שהשוחד יעוור עיני חכמים.

גם מצוות השמיטה, לפיה עלינו לעבוד בשדה במשך שש שנים, ובשנה השביעית לנוח ולתת לשדה גם לנוח.

התורה גם אוסרת עלינו להזכיר שמות של אלוהים אחרים.

כאן מקומם של שלושת החגים: פסח, שבועות וסוכות.
ונאסר עלינו לבשל בשר בחלב.

לאחר שהתורה מסיימת עם כל המשפטים, ה' אומר כי הוא מתכונן לשלוח מלאך לפני העם שיביא אותם לארץ אותה הכין עבורם.

על העם לשמוע בקולו, וכך ה' ילחם באויביהם של עם ישראל.

וכאשר בני ישראל יקבלו את הארץ המובטחת, עליהם לזכור שלא להשתחוות לאלילים של יושבי הארץ, אלא להרוס את הפסלים ובזכות כך יברך אותם ה' ויסיר מהם כל מחלה.

ה' ממשיך להבטיח לבני ישראל שבאם יילכו בדרך התורה והמצוות לא יהיה בהם עקר ועקרה, וה' יאריך את ימיהם.

ה' אף יילחם את מלחמתם עוד קודם שיגיעו לארץ כדי להבריח את האויבים.

משה רבינו הקריב קרבנות, והיזה מהדם על העם, והיה זה דם ברית – בדומה לדם ברית המילה.

בסיום ה' קורא למשה להר על מנת לתת לו את שני לוחות הברית. משה עולה להר סיני ונשאר שם ארבעים יום וארבעים לילה.

**

הפרשה פותחת במילים: "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם" – לפניהם – לפנימיותם – האחדות שהיתה במתן תורה אומר ה' צריכה להימשך לפני כל עם ישראל ללא הבדל צדיק, רשע, עשיר, עני, ועוד אלא לכווולם.

זה המסר החשוב למצוות התורה שמתחיל במצוות הפשוטות ומובנות, ולא בחוקים הקשים לומר לנו שבעיני הקב"ה מה שחשוב זה הפנימיות – איך מקיימים המצוות, ולא החיצוניות – כמות.

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון כפר סבא"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר