ערב שבת פרשת 'וישלח'
י"ח כסליו תשפ"ד
הדלקת נרות: 16:15
צאת השבת: 17:14
הרב יעקב מזרחי מספר על פרשת השבוע:
בפרשה אנו קוראים כיצד יעקב חוזר לבית אביו יצחק, לאחר היעדרות של עשרים ושתיים שנים.
במשך שנים אלו, הוא נשא ארבע נשים ונולדו לו 11 בנים ובת, ונהיה עשיר גדול.
עלינו לזכור כי מלכתחילה ברח יעקב מפני עשיו אחיו, וכעת הוא חוזר לפגוש אותו.
יעקב שולח שליחים לעשיו והם חוזרים ואומרים כי עשיו מתקרב ואיתו ארבע מאות איש, דבר שכמובן מבהיל את יעקב,
שמחליט להתכונן לקראת המפגש בשלושה דרכים: תפילה, מתנות, ומלחמה.
שולח מתנות חשובות לאחיו עשיו.
אנו גם קוראים על מאבק בין יעקב לבין המלאך של עשיו, כאשר בסיום השתנה שמו של יעקב לישראל.
המלאך נגע בכף ירכו של יעקב וגרם לו צליעה.
אי לכך, התורה מצווה אותנו שלא לאכול את גיד הנשה מחיות כשרות בעקבות אותה נגיעה.
יעקב פוגש את עשיו ולמרבה הפלא עשיו מנשק אותו. המדרש אומר כי עשיו בעצם רצה לנשוך את יעקב בצווארו אך התרחש נס והצוואר הפך לאבן שיש.
פגישת בני משפחתו של יעקב עם אנשי עשיו.
שלוש מנשי יעקב הגיעו לעשיו עם ילדיהם, אך רחל ובנה יוסף הוחבאו מאחרי יעקב כדי שעשיו לא יחמוד את יופיה.
לאחר הפגישה עשיו עזבם בשלום ויעקב הבטיח להגיע בעתיד לפגוש אותו בהר שעיר, הבטחה שתתממש כאשר משיח יגיע במהרה בימינו.
יעקב ומשפחתו חונים ליד העיר שכם כאשר דינה בת לאה יצאה להסתובב באזור, ונחטפה על ידי הנסיך של העיר שכם בן חמור, שרצה להתחתן איתה.
וכאשר הגיע עם אביו ליעקב לבקש את רשות המשפחה לחתונה,
ענו לו אחיה כי הדבר יתאפשר רק באם כל אנשי העיר יעברו ברית מילה והדבר אכן בוצע במהירות.
ביום השלישי מהברית, כאשר הכאב הוא גדול ביותר,
יצאו שמעון ולוי בני יעקב הרגו את כל הזכרים והצילו את אחותם דינה.
התורה אומרת שלמרות הכל יצאו משפחת יעקב מהמקום בלי מלחמה כיון שהיה פחד אלוקים על הגויים.
התורה משתמשת בלשון "ויהי חתת אלוקים", כאשר המילה חת"ת הינה גם ראשי התיבות של שלושה ספרים חשובים: חומש, תהלים ותניא.
רחל אימנו נפטרת במהלך לידת בנה השני שנקרא על ידי אביו: בנימין.
יעקב קובר אותה בבית לחם, למרות רצונו לקבור אותה במערת המכפלה,
אך הוא קבר אותה על הדרך ביציאה מירושלים, כדי שכאשר ייצאו בגלות מירושלים, יעברו ליד מקום קבורתה, והיא תעורר רחמים עליהם – כפי שאכן התרחש.
לסיום תולדות משפחת עשיו.
**
האם בעת שניתן עונש יש להתחשב בזכויותיהם ובתרומתם של המורשעים למען הקהילה.???
מיליוני שעות של לימוד תורה נוספו בזכות האמצעים הטכנולוגיים שמביאים את האפשרות לכל יהודי ללמוד בכל מקום וכמעט בכל זמן.
כל אלו – יטען עשיו – בזכותי, ולכן לא מגיע לי העונש שהשם רוצה לתת על אלפי שנות גלות רטובות מדם יהודי.
חידושי הטכנולוגיה של השנים האחרונות אכן מדהימים.
העידן שבו אנו חיים מכונה 'עידן הידע', ובחלקו הניכר הוא אכן פותח על ידי בניו של עשיו.
אולם זה לא ממש ייזקף לזכותם, כי הם לא עושים את זה למעננו.
פשוט, בורא העולם משתמש בהם – בידיעתם או שלא בידיעתם – בשביל להוביל אותנו אל המטרה הנכספת: 'ומלאה הארץ דעה את השם".
מטרה שתתמלא בשלמות בגאולה.
תגובות