ערב שבת פרשת 'יתרו'
י"ט שבת ה'תשפ"ג
הדלקת נרות: 16:45
צאת השבת: 17:49
הרב יעקב מזרחי מספר על פרשת השבוע:
בפרשה נקרא על מתן תורה, המעמד שהתרחש על הר סיני.
יתרו שהיה חותנו של משה (אבי אשתו – ציפורה), לאחר ששמע על כל הניסים והנפלאות שה' עשה לבני ישראל, מגיע למדבר עם אשתו של משה ושני בניו.
משה מספר לחותנו על יציאתם ממצרים, על קריעת ים סוף, על המן היורד מן השמים, המים מבארה של מרים ועל מלחמתם נגד עמלק. יתרו משיב עם הביטוי: ברוך השם.
יתרו רואה שמשה יושב לפני אלפי אנשים מהבוקר ועד הערב והוא משמש כשופט במחלוקות שביניהם, ומציע מערכת שתאציל מהסמכויות של משה, כאשר הוא ימנה ראשי אלפים, ראשי מאות, ראשי חמישים וראשי עשרות.
ורק מקרים מסובכים ביותר יגיעו לפתחו של משה רבינו.
משה מיישם את עצתו ומקים מערכת הייררכית-יהודית.
התורה מספרת על המאורעות שעם ישראל עומד לרגלי הר סיני.
הם הגיעו למקום בחודש השלישי לאחר שיצאו ממצרים.
משה רבינו עולה להר סיני לבדו לדבר עם ה'.
ה' אומר למשה שיגיד לעם ישראל שיזכרו
שהם אלו שראו מה עשה למצרים, וכיצד הוציא אותם "על כנפי נשרים", ושכל זמן בו ישמרו את הברית עם ה', הם יהיו אוצרו של הקב"ה ועם סגולה.
ה' אומר למשה שבני ישראל יקדשו עצמם. עליהם לטבול במקוה, ועל בעל ואשה להבדיל עצמם למשך שלושה ימים.
וכן, להציב גדרות מסביב להר סיני ונאסר על כל אדם או בהמה לעבור את הגדרות ולעלות להר.
ביום השלישי (בתאריך ו' בסיון) בבוקר, החלו קולות רעמים וברקים וענן כבד.
קול השופר הלך וחזק. הר סיני כולו נראה בעשן.
הקב"ה מצווה את עשרת הדברות. ומתגלה לכל העולם, ולכל כיוון אליו מסתכלים בני ישראל הם ממש רואים במוחש אלוקות.
בכל דיבור שיצא מאת ה' פרחו נשמותיהם של כל העם, וה' החזיר להם אותו בטל של תחיה (אותו טל בו הוא יקים את המתים מקבריהם בתחיית המתים בימות המשיח, שיגיעו במהרה בימינו, אמן).
עשרת הדברות הן:
להאמין בא-ל אחד
לא לעבוד עבודה זרה
לא להשבע בשם ה' לשקר
לשמור את השבת
לכבד את ההורים
לא לרצוח
לא לנאוף
לא לגנוב
לא להעיד עדות שקר
לא לחמוד את השייך לחברך.
בני ישראל רעדו מפחד מהאורות וקול השופר וההר האפוף עשן.
הם גם פחדו כיון שבשתי הדברות הראשונות פרחה נשמתן כי לא יכלו להכיל את הגילוי הנפלא.
כתוצאה מכך ביקשו ממשה לעמוד בינם לבין ה' ולקבל ממנו את שאר הדברות.
משה אכן עשה כך והוא קיבל את כל שאר 611 המצוות שניתנו לו בסיני.
בהמשך התורה מפרטת את האיסור של עבודה זרה.
**
כשעמדו לקבל את התורה, התורה מתארת זאת "ויחן שם ישראל נגד ההר" ורש"י מפרש: "ויחן שם ישראל – כאיש אחד בלב אחד".
התורה שעמדה להינתן גרמה לכך, שכל בני-ישראל התאחדו באחדות אמיתית, "כאיש אחד בלב אחד".
דיעות שונות אך מאוחדים.
שבת שלום!
תגובות