ערב שבת פרשת 'במדבר'
יום שישי כ"ו אייר תשפ"ב.
הדלקת נרות: 19:19
צאת השבת: 20:21
הרב יעקב מזרחי מספר על פרשת השבוע:
אלוקים מצווה את משה לספור את בני ישראל פעם נוספת חוץ משבט לוי.
הספירה הראשונה התקיימה כשהיהודים יצאו ממצרים, הפעם השניה הייתה לאחרי שרבים מתו בגלל חטא העגל, ואלוקים ספר כדי לראות את מנין הנותרים.
רש"י מסביר שאלוקים סופר את בני ישראל בגלל חביבותם בעיניו.
ומסכמת את מנין בני ישראל לפי חלוקה לשבטים.
המספר הכולל של עם ישראל היה קצת יותר משש מאות אלף, בנוסף ללוויים.
כאן ניתנה ללוויים האחריות על פירוק, הקמת ונשיאת המשכן במשאות במדבר, וכן שיחנו מסביב למשכן.
הקב"ה מצווה את סדר חניית השבטים מסביב למשכן, כל שבט עם דגלו בצבע מיוחד, כמו שרש"י אומר שהצבע היה זהה לצבע של האבן השמורה לשבט בחושן המשפט שנשא הכהן הגדול.
כמו כן מסביר רש"י שסדר החניה במדבר הינו לפי הסדר בו נשאו בני יעקב את אביהם בדרכו לקבורה במערת המכפלה.
התורה גם קובעת את סדר המסעות של השבטים במדבר סיני:
כפי שכבר למדנו בתורה, בני ישראל נשאו על פי ה', כאשר הענן היה עולה מעל המשכן, ועד לאותו סימן, היה עם ישראל חונה במקום אחד.
ואז מפרטת את תולדות אהרן.
רש"י מסביר שהם נקראים גם בניו של משה כיון שהוא לימדם תורה.
כאן מצווים שבט לוי להיות אחראים על המשכן.
רש"י מסביר שכיוון שהלוויים עושים את תפקידם עבור כל עם ישראל, לכן הם מקבלים מעשר משאר העם.
התורה מציינת שמלכתחילה הכבוד היה שמור לבכורים, ורש"י מסביר שהמשימה ניטלה מהם כיון שהם השתתפו בחטא העגל.
כעת הקב"ה מצווה את משה לספור את הלוויים.
מדובר בכל בן לשבט לוי מבן חודש ומעלה.
הפסוק מתאר את הספירה של משה "על פי ה'", ורש"י מסביר שמשה לא נכנס לכל אוהל על מנת לספור את הילדים והתינוקות, אלא היה עומד מחוץ לאוהל, וקול השכינה היה אומר כמה ילדים ישנם בתוך האוהל.
בהמשך הקב"ה מצווה את משה לספור את הבכורים של עם ישראל, וגם כאן הספירה היא מבן חודש ומעלה.
במפקד זה נספרו כעשרים ושתיים אלף בכורים, ואז הקב"ה ציווה את משה להחליף את הלוויים עם הבכורים בעבודתם.
בהמשך ציווים מיוחדים לבני משפחת קהת משבט לוי.
תפקידם של הקהתים הינו לשאת את הארון והמשכן במשאותיו.
מדובר במשימה בעלת חשיבות גדולה ואחריות רבה, כיון שבארון נמצאים לוחות הברית, וביחד עמו הם נושאים את המנורה, השולחן הטהור ושאר כלי הקודש.
עבודתם של הקהתים מתחילה רק לאחר שאהרן ובניו כיסו את המשכן ושאר כלי הקודש.
***
מדבר נותן הרגשה של משהו שלילי, שומם, מסוכן.
סיני – משהו חיובי ההר בו ירד ה', מתן תורה.
איך זה הולך ביחד?
כל אדם מורכב מחיצוני, ויותר חשוב פנימי.
אך ליהודי יש כוח שקיבל בהר סיני לגלות בכל דבר בעולם את הכוח הפנימי,
לדוגמא כאשר מברכים על כוס מים שהכל נהיה בדברו, וכן שאר הברכות, מגלים ומתחברים לקדושה שיש בכל דבר.
זה החיבור של מדבר סיני שגם במקום, בדבר, האדם, הכי שלילי אפשרי למצוא משהו חיובי.
שבת שלום
הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
תגובות