ערב שבת פרשת 'תצווה'
י' אדר ראשון תשפ"ב
הדלקת נרות:
כניסת שבת: 17:02
יציאת שבת: 18:00
הרב יעקב מזרחי מספר על פרשת השבוע:
בפרשה התורה מתארת את שמן הזית שבו השתמשו על מנת להדליק את המנורה. התורה מצווה שהמנורה תהיה דלוקה במשך כל עשרים וארבע שעות היממה.
אהרן ובניו נועדים להיות כהנים והתורה מתארת את הבגדים המיוחדים שהוכנו עבורם. מדובר בחושן, אפוד, מעיל, כתונת, מצנפת ואבנט.
וכן אופן הכנת חושן המשפט.
מורכב מ-4 שורות שבכל אחת משובצות 3 אבנים יקרות, ובסך הכל 12 אבני החושן, אחת כנגד כל אחד מי"ב השבטים.
החושן מכיל את האורים ותומים, שדרכו ניתן לשאול את ה' שאלות ולקבל תשובות.
פרטים וההוראות כיצד להכין את הבגדים לאהרן ולבניו, שאותם עליהם ללבוש בעת העבודה במשכן.
עבודתו של אהרן היתה בקודש הקודשים, ובניו עבדו בשאר חלקי המשכן, במזבח ועוד.
תהליך המעמד בו הוקדשו אהרן ובניו לעבודה במשכן.
התהליך כלל את הבאתם לפתח אהל מועד, טבילה במקוה, הלבשתם בבגדי הכהונה (עליהם קראנו בעליה הקודמת), ולבסוף הקרבה של קרבן חטאת ושריפת קרבן על המזבח.
התורה מצווה את פרטי הקרבת הקרבנות, הן קרבן שמוקרב על גבי המזבח, והן קרבן שמונף תנופה לפני ה'. התהליך כולו לקח שבעה ימים של הקרבת קרבנות והלבשת הבגדים.
פרטי שריפת הקרבנות של כבש אחד מידי בוקר ואחד מידי ערב – קרבן תמיד.
המצוה חלה בכל יום, בימינו כשאין לנו בית מקדש אנו לומדים פרשה זו בתורה בתפילה במקום ההקרבה. הקב"ה לשרות בתוך בני ישראל.
הכנת מזבח הקטורת שמוצב לפני הפרוכת הכהנים מקטירים מידי בוקר כאשר הם מסדרים את נרות המנורה, ומידי ערב כאשר הם מדליקים את המנורה.
התורה מזהירה אותנו שלא להקטיר קטורת זרה.
***
"וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד".
כמה תמיהות בפסוק:
א. מה הקשר למשה אם אהרון מדליק.?
ב. מה ההדגשה "שמן זית זך כתית".?
ב. "למאור" – ברור שזה למאור אלא מה.?
ג. "להעלות נר תמיד" – מה הכוונה.?
וההסבר:
בפרשה לא מוזכר שמו של משה רבינו אלא הפנימיות שלו.
"ואתה" מדובר על הרובד הפנימי של משה שבתור מנהיג מחובר לכל יהודי מעם ישראל וברגע שיהודי מבטל את עצמו כמו שלוחצים הזית בכדי שייצא השמן, כך היהודי מתחבר למנהיג משה רבינו שבכל דור.
שהוא המאור שמקרין אור להאיר את האור התמידי שיש בכל יהודי "נר ה' נשמת אדם".
**
בשולי המעיל של הכהן הגדול היו פעמונים ורימונים.
רמז לשוליים בעם ישראל שאין בהם מצוות ולא נעשים טובים אבל הם יהודים…
עליהם נאמר: "אפילו רשעים בישראל מלאים מצוות כרימון"
גם הם חלק מעם ישראל.
שבת שלום !
הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
תגובות