ד' תשרי תשפ"ב
ערב שבת פרשת וילך שבת שובה
כניסת שבת: 18:32
יציאת שבת: 19:28
הרב יעקב מזרחי מספר על פרשת השבוע:
פרשתנו הינה הפרשה הקצרה ביותר בכל התורה כולה – 30 פסוקים.
בפרשת "וילך" התורה מתארת מצב שהקב"ה מסתיר פניו מעמו – עם ישראל.
"ועזבני והפר את בריתי אשר כרתי אתו… ועזבתים והסתרתי פני מהם…
ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא על כל הרעה אשר עשה…" (דברים לא טז יח).
מבהיל ביותר!…
היתכן?… הרי "חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו"?…
"בני בכורי ישראל"!… "בנים אתם לה' אלוכיכם"!…
איך ייתכן שאב רחמן יסתיר פניו מבנו האהוב.
אכן, אבינו אב הרחמן מתחבא מאתנו,
כאב המסתיר את עצמו מבנו הקטן
כדי לבחון את חכמתו של הבן אם יחפש אותו ויראה שהוא עומד לידו.
כך גם אנו כאשר נבקש את אבינו מלכנו,
הוא יתגלה אלינו מיד באהבה וחיבה גלויים.
עד שבגאולה האמיתית והשלימה יתגלה אלינו בכל התוקף.
דוגמה נפלאה לכך הוא סיפור מגילת אסתר המרומז בפרשתנו בפסוק:
"ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא".
בפסוק זה מצאו חז"ל מקור לשמה של "אסתר" המסמלת את כנסת ישראל. בסיפור המגילה ההסתר מוחלט.
כביכול סילק הקב"ה עצמו ומעשיו מכל אירועי המגילה.
גם בשעה שיהודים בכל מדינה ומדינה מתאבלים וצמים ובוכים ולובשים שק ואפר, שם ה' אינו נזכר. פה ושם שומעים על בגתן ותרש, על ושתי וזרש, וגם על חרבונא זכור לטוב, וכמובן על אסתר ומרדכי, שכולם מסייעים להצלת עם ישראל.
אך מי הוא המשגיח האמיתי על עם ישראל?…
מי מכוון את כל מעשי הפסיפס המורכב הזה המביא להצלת ישראל?…
"בלילה ההוא נדדה שנת המלך"… (אסתר ו א),
ומיהו המלך?… מלכו של עולם.
וכשנדדו העליונים נדדו אתם גם התחתונים.
בהנהגת הקב"ה יש גילוי ויש נסתר והרבה שלוחים למקום לעשות מלאכתו.
אם כן, אבינו אב הרחמן מתחבא מאתנו,
כדי לבחון האם נחפש אותו ונראה שהוא עומד לידינו.
כך גם אנו כאשר נבקש את אבינו מלכנו,
הוא יתגלה אלינו מיד באהבה וחיבה גלויים,
עד שהגאולה האמיתית והשלימה תתגלה אלינו בכל התוקף.
יש אנשים החושבים שמשמעות הגאולה היא שהקב"ה יקח את כל המסכנים לבית המקדש ויעשה להם "סטייקיה" גדולה. האמת היא ש"באותו הזמן לא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד"…
שבת שלום
הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
תגובות