תלמידי שכבת ח' בחטיבת הביניים בר לב בכפר סבא ישתתפו השנה, במסגרת שיעורי האנגלית, בפרויקט יוצא דופן שיזמה חגית גולדשטיין, מורה לאנגלית בחטיבה. כחלק מהפרויקט ייצרו התלמידים עבודות בהשראת שירים בשפה האנגלית המקדמים ערכים של קבלת האחר, שיוויון וסובלנות, ומעלים אותו לאתר המשותף לתלמידים מחטיבות ביניים מהמגזרים היהודים והערבים בארץ, וכן לתלמידים מבתי ספר מחו"ל, שלוקחים גם הם חלק בפרוייקט. "המטרה של הפרוייקט הזה היא להעביר מסר של סובלנות וקבלת השונה לבני נוער יהודים, ערבים ונוצרים, ובעצם לכל אחד", אומרת גולדשטיין.
את הפרוייקט היא יזמה לראשונה לפני כשנתיים, בעקבות אירועי אלימות שקרו בסוף שנת 2015, ביניהם רצח הנערה שירה בנקי במצעד הגאווה בירושלים, הפיגוע בדומא (רצח משפחת דוואבשה) והצתת כנסיית הלחם והדגים ליד כפר נחום. "אמרתי לעצמי שאם אני עובדת בחטיבת ביניים ועם בני נוער, אני חייבת למצוא דרך להעביר להם מסר של קבלת האחר וסובלנות", אומרת גולדשטיין, "ישבתי ימים על גבי ימים וכתבתי ושיניתי את הפרוייקט".
היא החליטה ליצור קשר עם מורים בארץ ועם מורים מרחבי העולם, באמצעות אתר בינלאומי ליצירת קשר בין מורים, ולהציע להם להשתתף בפרוייקט שיזמה. כך, תלמידי מחטיבות ביניים מטייבה, מכפר ברא, מכפר קאסם, תלמידים מלוד, מקדרון, מצרפת, מארה"ב ואפילו מהודו, יצרו כולם עבודות בהשראת שירים באנגלית והעלו אותם יחדיו לאתר המשותף. התלמידים בשכבת ח' בבר לב יוצרים את העבודות ומעלים אותם לאתר המשותף בעת שהם לומדים בשיעורי אנגלית במעבדת המחשבים בבית הספר. בשנה שעברה התלמידים בבית הספר ומהחטיבות השונות במגזר הערבי בארץ ומחטיבות בחו"ל אף הציגו את התוצרים שלהם אחד לשני באופן אינטראקטיבי בשיעור באמצעות סקייפ, כאשר גולדשטיין חיברה בין התלמידים בזמן השיעור והם הראו אחד לשני את התוצרים שהם ערכו במסגרת הפרוייקט. התוצרים הם שירים, כרזות וסרטונים אותם מכינים התלמידים בשפה האנגלית. בסוף הפרוייקט, צריכים התלמידים בארץ ובעולם גם לחתום על אמנה בה הם מתחייבים לכבד ולהתנהג בכבוד כלפי האחר. "כל מי שמשתתף בפרוייקט יכול לקרוא את התוצרים של התלמידים מכל העולם ומהמגזרים השונים. השירים שלאורם התלמידים עורכים את העבודות שלהם הם למשל imagine של הביטלס, black and white של מייקל ג'קסון, one love של בוב מארלי ועוד", היא אומרת.
החל מהשנה היא החליטה לקחת את הפרוייקט צעד אחד קדימה, ובמקום שהתלמידים רק יחשפו אחד לשני באמצעים אינטרקאטיביים, היא מתכוונת לקיים מפגשים בין תלמידי החטיבה לתלמידי בתי הספר מהמגזר הערבי שמשתתפים בפרוייקט, שבהם הם יציגו אחד לשני פנים מול פנים את העבודות שלהם ויקיימו שיח סביבן. בנוסף, היא מתכוונת השנה ליצור משימות משותפות של התלמידים מהארץ ומחו"ל שיבצעו אותן ביחד.
למה החלטת להרחיב את הפרוייקט?
"כי אני חושבת שהוא לא הגיע לשיא שלו, שזה הצגת התוצרים של התלמידים בדרך יצירתית באמצעות מפגשים פנים מול פנים. משאלת הלב שלי היא לעשות כנס פה בארץ ולהביא בני נוער שידברו על הנושא הזה של סובלנות וקבלת השונה. אני מקווה שדבר כזה יקרה בעתיד".
מה המסר שלך?
"באמצעות החינוך של בני הנוער לסובלנות, נוכל למזער את אי קבלת השונה בחברה שלנו. על מנת להקנות לבני נוער את ערך הסובלנות, צריך להראות להם שאפשר גם אחרת. שהעולם יכול להיות טוב יותר אם אנשים ידעו לקבל את השונה. בסוף שנה שעברה עשיתי משוב לתלמידים, והם אמרו שהם נהנו מאוד מהפרוייקט הזה, ואני רואה שהם עסוקים בזה ומפיצים את המסר וממשיכים לקדם אותו. הדרך להשיג את זה היא באמצעותנו, המורים והמחנכים. אנחנו אמונים על החינוך לקבלת השונה. אם לא הייתי יוצרת את הקשרים עם מורים מהארץ ומרחבי העולם, אז כל הדבר הזה לא היה מתקיים".
כרזות שהכינו תלמידים המשתתפים בפרוייקט מהארץ ומהעולם אפשר לראות כאן. אתר הפרויקט כאן.
תגובות